Rautapyörä ja kumipyörä kilpasilla idänkaupassa
Autorekkaralli Suomen kautta Venäjälle on loppunut, mutta Suomi on silti hyvässä asemassa rahdin kauttakulkumaana.”Mittakaava Venäjällä on niin suuri, että vienti sinne Suomen satamien kautta voisi kaksinkertaistua, eikä sitä huomattaisi Venäjällä lainkaan. Ja Venäjällä satamat ovat täynnä”, Freight One Scandinavian toimitusjohtaja Anssi Laakkonen sanoo.
Suomi kilpailee Baltian maiden kanssa liikenteestä Itämeren satamien kautta.
”Siinä ollaan vähän tappiolla tällä hetkellä. Työvoima on siellä vähän edullisempaa ja kalusto on venäläistä. Siellä myös yhteistoiminta rautateillä Venäjän kanssa on toiminut pidempään”, Laakkonen sanoo.
Rekkaliikennettä puoltaa, että toimitusten koko on pienentynyt. Kuudenkymmenen tonnin lasti yhteen paikkaan on yleensä tehtaiden välistä raaka-aineen liikennettä. Niin suurten rahtien määrä on vähentynyt, koska raaka-aine varastojen koko on pienentynyt.
Junamiehiä kiinnostaisikin keskittää vientirahtia yhteen terminaaliin. Freight One Scandinavia toimii Kouvolassa, jossa on neljän logistiikkayhtiön terminaalit samalla 17 hehtaarin ratapihalla. VR laajentaa alueella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


