Alkon pitkäripaisen asiakaskäynnit harvenivat ‒ näkyi myös Anoran tuloksessa
Juomatalo Anora arvioi mietojen viinien myynnin siirtymisen päivittäistavarakauppaan olevan yhtiölle myös mahdollisuus.
Enintään kahdeksan tilavuusprosentin miedot viinit ovat kesäkuusta lähtien olleet myynnissä myös päivittäistavarakaupoissa. Kuva: Carolina HusuViinien ja väkevien alkoholijuomien pohjoismaisen bränditalo Anoran tulos kärsi kolmannella vuosineljänneksessä Alkon viinimonopolin murtumisesta ja enintään kahdeksan tilavuusprosentin alkoholijuomien myynnin siirtymisestä päivittäistavarakauppaan.
”Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto laski kuusi prosenttia 162,7 miljoonaan euroon, pääosin Wine- ja Spirits -segmenttien juomamyynnin matalampien volyymien vuoksi erityisesti monopolikanavissa”, toimitusjohtaja Jacek Pastuszka arvioi tulostiedotteessa syitä Anoran liikevaihdon ja tuloksen heikentymiseen.
Markkinat heikkenivät syyskuussa ennustettua enemmän. Monopolien jyrkällä volyymin laskulla oli olennainen vaikutus vuosineljänneksen tuloskehitykseen. Anora antoi tulosvaroituksen osavuosikatsauksen edellä 14. lokakuuta ja alensi kuluvan vuoden tulosohjeistustaan.
Juomamyynnin volyymilaskulla oli heikentävä vaikutus Anoran heinä‒syyskuun vertailukelpoiseen käyttökatteeseen ja kannattavuuteen.
Tammi-syyskuussa Anoran käyttökate oli 38 miljoonaa euroa (1–9 2023: 45,6), laskua viime vuoden vastaavasta ajasta 16,7 prosenttia.
Käyttökate kertoo, kuinka paljon yrityksen liikevaihdosta jää katetta, kun siitä vähennetään yrityksen toimintakulut.
Alle kahdeksan tilavuusprosentin viinien myynnin siirtyminen päivittäistavarakauppaan on Anoralle myös mahdollisuus:
”Wine-segmentissä lanseerasimme laajan valikoiman tuotteita, kun Suomessa kesäkuussa voimaan astunut alkoholilainsäädännön muutos salli enintään kahdeksan tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Maan johtavana viiniyhtiönä ja Rajamäellä sijaitsevan tuotantolaitoksemme ansiosta olemme ainutlaatuisessa asemassa tarttumaan tähän mahdollisuuteen.”
Toimitusjohtaja Pastuszka kehuukin yhtiön uuden viinivalikoiman onnistunutta lanseerausta.
Suomen monopolimarkkinan myynnin odotetaan, ainakin väliaikaisesti, laskevan vuonna 2024 seurauksena alkoholilainsäädännön muutoksesta. Tämän odotetaan johtavan väheneviin asiakaskäynteihin Alkon myymälöissä.
Anora odottaa tulostiedotteen mukaan ”laskun olevan suurimmaksi osaksi korvattavissa enintään 8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnillä suomalaisessa päivittäistavarakanavassa.”
Väkevien alkoholijuomien Spirits-segmentissä markkinat laskivat kaikilla monopolimarkkinoilla. Liikevaihto kasvoi Ruotsissa, mutta laski kaikissa muissa maissa.
Industrial-segmentin liikevaihtoon vaikuttivat heikentävästi etanolin ja sivutuotteiden matalammat myyntihinnat ja tuotantovolyymit. Sopimusvalmistuksen volyymi parani edellisvuoteen verrattuna.
Anora hakee parhaillaan uutta toimitusjohtajaa, kun Jacek Pastuszka ilmoitti lokakuussa yhtiön hallitukselle halustaan jäädä eläkkeelle ja luopua toimitusjohtajan tehtävästä, kun seuraaja on nimitetty.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





