Satamalakko sotki alkoholiyhtiö Anoran alkuvuotta
Anoran kansainvälinen myynti sujui tammi–maalikuussa heikosti osittain siksi, että Suomessa satamalakko häiritsi vientitoimituksia, yhtiö kertoo. Alkuvuoden liikevaihto oli noin 150 miljoonaa euroa.Viime vuosi oli vaikea suomalais-norjalaiselle Anora Groupille. Alkoholikonsernin tiedotteessa toimitusjohtaja Jacek Pastuszka kertoo kuitenkin olevansa vakuuttunut, että nykyiset tehokkaat toimet konsernin talouden vahvistamiseksi auttavat yhtiötä palaamaan oikealle polulle.
Konsernin tammi–maaliskuun liikevaihto laski noin kahdeksan prosenttia vuoden takaisesta ollen 146,9 miljoonaa euroa pääosin Wine- ja Industrial-segmenttien liikevaihdon laskun vuoksi. Vertailukelpoinen liiketulos kipusi plussalle ja oli kaksi miljoonaa euroa.
Alkuvuonna Anora keskittyi Pastuszkan mukaan Wine- ja Spirits-segmenttiemme kannattavuuden parantamiseen sekä kassatilanteen ja taseen vahvistamiseen. Työssä on onnistuttu muun muassa hinnankorotusten ja matalien raaka-ainehintojen myötä.
Konsernin kolmas liiketoimintayksikkö Industrial suoriutui tammi–maaliskuuta kahta muuta yksikköä huonommin ja heikensi näin koko konsernin suoritusta, toimitusjohtaja toteaa. Yksikön liikevaihtoa heikensivät ohran alhaiset myyntihinnat sekä pienet tuotantomäärät.
Monopolimarkkinoilla kuluttajat ostivat aikaisempaa edullisempia tuotteita, Pastuszka kertoo tiedotteessa.
”Vastaavasti matalan hintaluokan tarjontaan kuuluvien viinien ja väkevien alkoholijuomien myynti kasvoi hyvin.”
Anora Groupin tuotemerkkejä ovat muun muassa Koskenkorva, Linie, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Wongraven, O.P. Anderson ja Falling Feather. Konserni vie tuotteita yli 30 maahan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



