Noloudesta uusi kansanharrastus – heijastin pelastaa ennakkoluulottoman
Aikuisilla on vastuu paitsi teoistaan myös sanoistaan: lapselle ei missään tapauksessa kannata opettaa, että heijastin on ruma.Noin puolet jalankulkijoille sattuvista vahingoista tapahtuu loka-tammikuussa, joka on vuoden pimeintä aikaa. Erityisesti heijastimen käyttöä vastustelevat nuoret ovat riskiryhmää.
Laki velvoittaa jalankulkijoita käyttämään pimeällä heijastimia, mutta vakuutusyhtiö If:in tekemän tutkimuksen mukaan vain alle puolet suomalaisista tekee niin.
"Heijastin on tutkimustulosten mukaan suomalaisten mielestä ruma, nolo ja tarpeeton, ja siksi se unohtuu helposti. Ikä, asuinpaikka ja sukupuoli vaikuttavat heijastimen käyttöön. If:in kyselyyn vastanneista naisista puolet käyttää aina pimeällä heijastinta ja miehistä vain kolmasosa", If:in vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela kertoo.
Nuoret kaupunkilaiset ovat laiskimpia heijastimen käyttäjiä. 18–34-vuotiaista heijastinta käyttää vain neljäsosa.
Sosiaalisessa mediassa on alettu taistella hengenvaarallista ilmiötä vastaan. Orimattilalaisen Siiri Saarisen aloittama kampanja, Taikaviitta – siistii olla nolo, kannustaa erityisesti lasten vanhempia hankkimaan nuorille upeita, pimeässä hohtavia taikaviittoja.
Facebook-ryhmä sai alkunsa, kun pieni poika ihasteli Saarisen koiran heijastinpantaa ja Saarisen huomioliiviä. Pojan äiti haukkui liivin kuitenkin noloksi. Saarinen järkyttyi tilanteesta ja halusi saada aikuiset ymmärtämään sosiaalisen median kautta, että lapsilla ei ole ennakkoluuloja, vaan vanhemmat päättävät mikä on noloa.
Ryhmässä on nyt yli 18 000 jäsentä. Saarisen toiminta on ehdolla myös vuoden Some-teoksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

