Hesburger: Mainonta ei harhaanjohtava
Hesburgerin mielestä hampurilaismainoksessa käytetty merkintä ei viittaa tuotteen kotimaisuuteen.
Viestintäpäällikkö Heini Santosin mukaan Hesburgerin käyttämän 100 % naudanlihaa -merkinnän viesti on selkeä, eikä se johda kuluttajia harhaan.
”Viesti on selkeä ja totuudenmukainen, eikä merkki muistuta Suomen lippua”, Santos sanoo.
Hänen mukaansa merkinnän värivalintaan on vaikuttanut sinisen erottuminen muista väreistä.
”Markkinointimateriaaleissamme pääosassa on useimmiten hampurilainen. Hampurilaisen värimaailmaan kuuluvat sämpylän ja pihvin ruskean sävyt, tomaatin ja ketsupin punainen, salaatin ja kurkun vihreä ja juuston keltainen. Sininen erottuu hyvin tuotteen kuin tuotteen rinnalla”, Santos kertoo.
MT kysyi myös ketjun nettisivujen suomalaisista raaka-aineista kertovasta osiosta, jossa tällä hetkellä kerrotaan ainoastaan suomalaisista kurkuista, vaikka otsikko antaa ymmärtää laajemmasta tarjonnasta.
”Käytämme myös paljon muita kotimaisia raaka-aineita, joten otsikon väittämä itsessään ei ole harhaanjohtava. Tulemme lisäämään verkkosivuillemme enemmän tietoa myös muista kotimaisista raaka-aineistamme.”
MT kertoi verkkosivuillaan 17.8. Hesburgerin myyvän ulkomaalaista lihaa sinivalkoisen merkin alla. Pikaravintolaketjun käyttämän 100 % naudanlihaa -merkinnän teksti on kirjoitettu siniselle pohjalle valkoisilla kirjaimilla.
Usein merkintöjen sinivalkoinen väritys viestii kotimaisuudesta, mutta Hesburgerin merkintä viittaakin lihan naudanlihapitoisuuteen.
MT:n aiemman kyselyn (24.7.) perusteella Hesburgerin käyttämän lihan kotimaisuusaste on kuitenkin noin 20–30 prosenttia. Yritys kuitenkin käyttää ravintoloissaan mainontaa, jossa korostetaan kotimaisuutta.
Silja Eisto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
