Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kun todellisuus ei riitä, sitä voi lisätä tietokoneella

    Lisätty todellisuus kännykän kautta on lähinnä viihdettä. Virtuaalilasien yleistyminen lisää tekniikan ammattikäyttöä.
    Lisätyn todellisuuden avulla esimerkiksi kirjasta voi avautua lisävideoita asiaa selventämään tai taustoittamaan.
    Lisätyn todellisuuden avulla esimerkiksi kirjasta voi avautua lisävideoita asiaa selventämään tai taustoittamaan. Kuva: Jaana Kankaanpää

    Tieteiselokuvissa avaruusaluksen tuulilasi vilkkuu täynnä dataa ja tietokone piirtää näyttöön turvallisen reitin asteroidipilven läpi. Pilotti selvittää tilanteen rohkeuden lisäksi tietokoneen avulla.

    Tällaisesta lisätyn todellisuuden tekniikka on vielä kaukana tavallisen auton ratissa. Mutta peruuttaessa vastaava tekniikka on jo tavallista uusissa autoissa.

    Kuljettaja näkee kameroiden avulla näytöstä mihin auto on menossa. Tietokone piirtää näyttöön viivat auton suunnasta ja äänimerkit kertovat etäisyyksistä esteisiin auton eri kulmilla. Kuljettaja voi peruuttaa päätään kääntämättä.

    Peruutustutka on käytännön sovellus lisätystä todellisuudesta. Se tarkoittaa jonkin tarkastelua tietokoneen läpi ja samalla tietokone lisää näkymään valittua tietoa.

    Samalla kun avaruusalus on kaukaista tulevaisuutta ja peruutustutka arkea, lisätyn todellisuuden tekniikka murtautuu matkapuhelimien avulla uusille aloille.

    Esimerkiksi kustannusyhtiö Tammi julkaisi juuri ensimmäisen tietokirjan, jossa perinteinen kirja ja kännykässä oleva appi pelaavat yhteen.

    Kun kirjan kuvaa osoittaa kameralla, alkaa video.

    "Käytännön tietokirjoissa tekniikasta on apua. Esimerkiksi kalastuksessa heittotekniikoiden selventämisessä tai käsityökirjoissa neulonnan silmukoiden opastamisessa", Tammen kustannuspäällikkö Kati Lampela kertoo.

    Kirja opastaa perhokalastuksen saloihin ja heittoja on vaikea kirjoittamalla opettaa.

    Suurin osa lisätyn todellisuuden sovelluksista onkin matkapuhelimissa. Puhelimen kameran ja näytön avulla sovelluksen käyttäjälle tarjotaan jotain sellaista, joka ei todellisuudessa näy.

    Perhokalastuksen jäljillä -kirjaa varten videomateriaalia kertyi kalastusreissuilla ja niiden avulla tuodaan myös kirjan tekijöiden persoonallisuutta esille.

    Samantapainen yksinkertainen, mutta havainnollistava sovellus on Ikealla.

    Puhelimen näytöllä liikkuu kuva olohuoneesta ja nurkassa näkyy sohva, vaikka se vasta olisi harkinnassa.

    Sohvaa voi käännellä näytöllä ja miettiä, sopisiko se siihen. Ratkaisun voi tietysti jakaa sosiaalisessa mediassa. Huonekalut tosin näyttävät hieman roikkuvan ilmassa, eikä niiden oikeaa kokoa ole helppo hahmottaa.

    Tekniikasta käytetään usein termiä lisätty todellisuus. Tarkempi termi voisi olla täydennetty todellisuus, sillä tietokone enemmän täydentää kuin lisää todellisuutta.

    Paula Vesalan konsertissa kännykän kautta näki lisäefektejä. Näytöllä pyöri mustekalan lonkeroita sekä ilmassa leijuvia meduusoja.

    Kuopiossa Minna Canthin elämästä ja ajatuksista voi oppia puhelimen avulla. Matkaoppaana tekniikka toimii yksinkertaisesti. Sovellus päälle ja Canthille tärkeistä kohteista saa lisätietoa puhelimen näytölle.

    Tekniikka on vasta alkuvaiheessa, mutta käytännön sovellusten kirjo lisääntyy kaiken aikaa ja tekniikka muuttuu tavanomaisemmaksi. Aika näyttää, mikä termi jää elämään.

    Tunnetuin lisättyä todellisuutta käyttävä sovellus, kännykkäpeli Pokémon Go, on esimerkki hieman monimutkaisemmasta tekniikasta.

    Se yhdistää puhelimen kameran, paikannuksen ja liikkumista oikeassa maailmassa. Lisäksi pelaajat ovat yhteydessä toisiinsa ja voivat tehdä yhteistyötä.

    Tuloksena on yhdistelmä tietokonepeliä ja ulkoilua.

    Pokémon Gossa ominaisuudet yhdistyivät niin hyvin, että siitä tuli huippusuosittu. Peli ilmestyi vuonna 2016 ja se on ladattu yli miljardi kertaa.

    Nykyisillä yhteyksillä tiedonsiirron nopeus ei ole kovinkaan paha pullonkaula kehitykselle, tekninen asiantuntija Santeri Saarinen Helsinki XR Centeristä kertoo.

    Toki tulevaisuudessa yleistyvä 5G-verkko nostaa tiedonsiirron nopeutta ja esimerkiksi kolmiulotteisen kuvan käsittely tai tuotantolinjan suunnittelu reaaliajassa mahdollistuu.

    Tavalliselle käyttäjälle suuri muutos tulee olemaan virtuaalilasien halpeneminen ja yleistyminen. Siihen kuluu muutama vuosi, Saarinen arvioi.

    "Silloin myös muut virtuaalityökalut yleistyvät. Kännykkä rajoittaa käsien käyttöä ja lasit vapauttavat ne."

    Lasien ensimmäinen aalto alkoi vuonna 2012. Silloin Google esitteli silmälaseilta näyttäneen laitteen. Niiden kehitys kuitenkin keskeytettiin vuonna 2015.

    Silloin laseja ajateltiin pidettävän koko ajan ja se herättti huolta yksityisyydestä. Laseilla pystyisi kuvaamaan huomaamatta missä vain. Esimerkiksi Las Vegasin kasinot kielsivät ne.

    Nyt Google kehittää laseja ammattikäyttöön. Sama suunta on monella ohjelmistoyrityksellä.

    Koronan aikana etätyön lisääntyminen ja tapaamisien siirtyminen verkkoon on antanut osviittaa uusien työkalujen tarpeesta.

    "Tarve etätyöskentelylle tulee jatkossa pysymään. Kova kysyntä on ohjelmille, joissa pystyy tekemään todella työtä, eikä vain pitää kokouksia", Saarinen sanoo.

    Faktat: Todellisuus tietokoneen avulla

    Tietokoneen avulla voidaan luoda eritasoisia kokemuksia, jotka poikkeavat ympärillä olevasta todellisuudesta.

    VR, tulee englanninkielen sanoista virtual reality, tarkoittaa koko ympäristön luomista tietokoneen avulla. Lisälaitteiden avulla käyttäjä on erotettu todellisesta ympäristöstä.

    AR, augmented reality, tarkoittaa näkymää, jota katsotaan läpikatseltavien näyttöjen avulla. Esimerkiksi kännykän kamera ja näyttö on tällainen. Tietokone lisää näyttöön elementtejä, joita kameran edessä ei ole.

    XR, cross reality, on yleisnimitys erilaisille tietokoneiden, ohjauslaitteiden ja todellisuuden yhdistelmille.