Sosiaalinen media valtaa alaa maatalousviestinnässä
BRYSSEL (MT)
Sosiaalinen median merkitys korostuu tuottajajärjestöjen viestinnässä.
Näkemyksen allekirjoittavat kaikki eurooppalaiset järjestöt, kuten myös EU:n maatalouspolitiikkaa uudistavat päättäjät.
Järjestöt pohtivat menestyksellisen viestinnän avaimia Copa-Cocegan järjestämässä seminaarissa Brysselissä.
Euroopan tuottajien pääsihteerin Pekka Pesosen mukaan esimerkiksi Baltian maiden viljelijöiden yhteiskampanja EU:n budjettikokouksen alla keräsi paljon myönteistä huomiota.
Ensi vuonna Copan ja sen jäsenjärjestöjen teemana on YK:n lanseeraama kansainvälinen perheviljelijöiden vuosi. MTK ei ole vielä suunnitellut vuoden ohjelmaa, mutta se tulee nousemaan esille myös Suomessa.
EU:n maatalouskomissaarin Dacian Ciolos¸in puhemies Roger Waite pyysi tuottajien apua cap-uudistuksen ”myymisessä” suurelle yleisölle.
”Ihmisille pitää pystyä perustelemaan miksi maataloustukia maksetaan.” Hän myös kehui viestipalvelu Twitterin merkitystä tiedottamisessa.
”Se on nopeudessaan aivan ylivoimainen kanava. Twitterin ansiosta tiedän esimerkiksi, että kalastusministerit pääsivät sopuun kalastusuudistuksesta seitsemän aikaan tänä aamuna”, Waite kehuu.
MTK:n viime syksynä järjestämä ruuanmyyntitempaus herätti kiinnostusta myösmuissa järjestöissä. Esimerkiksi Ranskan FNSEA suunnittelee vastaavaa tempausta.
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen esitteli kampanjaa seminaarissa Brysselissä.
”Kampanjan saama suosio yllätti meidät itsemmekin. Positiivinen viesti meni läpi, eikä kukaan pystynyt kyseenalaistamaan viestiämme.”
Saksan DBV:n tiedottaja Michael Lohse taas kertoi järjestön toteuttamasta eläinten hyvinvointikampanjasta, jossa nettiin pantiin suoraa videokuvaa porsitushäkeissä makaavista emakoista. Hänen mukaansa läpinäkyvyys on tärkeää kuluttajien luottamuksen voittamisessa.
”Aluksi kuvat herättivät valtavan mylläkän ja kritiikin vyöryn. Mutta sitten suuri yleisökin alkoi ymmärtää, että häkkiä tarvitaan porsaiden suojelemiseksi.”
NIKLAS HOLMBERG
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
