Tuore tutkimus: Lasten fyysinen toimintakyky on kohentunut – maaseudulla asuvien nuorten tyttöjen toimintakyky silti heikentynyt
Alueelliset erot näkyvät ennen muuta siinä, että lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on merkittäviä eroja kaupunkien ja maaseudun välillä.
Kaupunkimaisissa kunnissa lasten ja nuorten toimintakyky on mittauksien mukaan selkeästi parempi kuin maaseutumaisissa kunnissa. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO.Suomen lasten fyysinen toimintakyky on kohentunut edelleen, käy ilmi syksyn Move!-mittauksista. Alueelliset erot lasten ja nuorten toimintakyvyssä ovat kuitenkin yhä merkittäviä.
Nyt saatujen tulosten mukaan yhä harvemmalla viidesluokkalaisella on alhainen fyysinen toimintakyky. Kahdeksasluokkalaisten tulokset ovat puolestaan pysyneet edellisvuoden tasolla.
Kuitenkin yli kolmasosalla 5:nnen ja 8:nnen luokan oppilaista fyysinen toimintakyky on huolestuttavalla tasolla.
Vuotuisessa mittauksessa ilmeni, että valtaosalla hyvinvointialueista on tapahtunut myönteistä kehitystä. Huonompaan suuntaan mentiin kuitenkin siinä, että maaseudulla asuvien nuorten tyttöjen toimintakyky on heikentynyt.
Valtakunnallisessa Move!-tiedonkeruussa raportoitiin yli 111 000 oppilaan mittaustulokset, mikä on lähes 90 prosenttia 5:nnen ja 8:nnen vuosiluokkien oppilaista.
Alueelliset erot näkyvät ennen muuta siinä, että lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on merkittäviä eroja kaupunkien ja maaseudun välillä. Kaupunkimaisissa kunnissa lasten ja nuorten toimintakyky on selkeästi parempi kuin maaseutumaisissa kunnissa.
Länsi-Uudenmaan, Pirkanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueilla on vähiten oppilaita, joilla toimintakyky on alhainen. Eniten alhaisen toimintakyvyn oppilaita on Keski-Pohjanmaan, Satakunnan ja Kymenlaakson hyvinvointialueilla.
”Kokonaisuudessaan näyttää siltä, että viime vuonna alkanut kouluikäisten fyysisen toimintakyvyn positiivinen kehitys on jatkunut, mikä on erityisen ilahduttavaa. Osaltaan tähän ovat voineet vaikuttaa ne lukuisat liikkumisen ja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseen kannustavat toimet, joita on toteutettu perheissä, kouluissa ja kunnissa eri puolilla maata”, sanoo apulaisprofessori Mikko Huhtiniemi Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta tiedotteessa.
Hallituksen Suomi liikkeelle -ohjelmasta myönnetään Liikkuva koulu- ja Move!-kehittämisavustuksia, joilla tuetaan koulujen liikunnallista toimintakulttuuria ja liikuntaneuvontaa.
”Avustuksilla kannustetaan kuntia ja peruskouluja kehittämään liikunnallista koulupäivää ja erilaisia liikkumiseen kannustavia tukitoimia. Tavoitteena on esimerkiksi tarjota henkilökohtaista liikuntaneuvontaa oppilaan Move!-tulosten perusteella”, lisää liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist (r.)
Osana Suomi liikkeelle -ohjelmaa esitetään perusopetuslakiin liikunnallisen elämäntavan lisäämistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


