Kotihoidon käynti kestääkymmenen minuuttia
Vanhusten kotihoito on ammattiliitto Superin mukaan pahenevassa kriisissä. Kymmenen minuutin käynnillä ei ehditä antaa laadukasta hoitoa.
Superin jäsenet ovat selvityksen mukaan huolissaan kotihoidon laadusta ja asiakkaiden turvallisuudesta. Super edustaa lähihoitajia ja perushoitajia.
Yhteydenotot alalla työskenteleviltä lisääntyivät kahtena viime vuonna.
”Asiakkaan luona ollaan kymmenen minuuttia suunnitellun 30 minuutin sijasta”, Superin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.
Kotihoidon asiakkaat ja omaiset luottavat kotikäyntien turvaavan kotona pärjäämistä. Tähän ei Paavolan mukaan anneta mahdollisuutta.
Hoidon laatu huolestutti 95:tä prosenttia kyselyn vastaajista. Liian vähästä työvoimasta valitti 70 prosenttia.
Viidennes arvioi hoitosuunnitelmien toteutuvan.
Vanhuspalvelulaki vahvisti vuonna 2013 laitoshoidon vähentämistä. Kotihoidon kehittäminen kuitenkin jäi. Hoidettavat ovat monisairaita.
”Kotikäynnit lisääntyvät monissa kunnissa tuhansilla vuodessa.”
Henkilökuntaa tarvitaan Paavolan mielestä lisää, sillä työn organisointi ja tekniset apuvälineet eivät riitä. Sijaisia ei palkata sairausajaksi.
”Kaksi kolmasosaa vastaajista harkitsi alan vaihtoa”, Paavola kertoo.
Paavola ehdottaa yksilöllistä ja monialaista arviota, onko vanhuksen hoitopaikka kotona. Kotihoidon asiakkaiden kunto heikkenee.
Superin kyselyyn vastasi 2 400 jäsentä. Ammattiliittoon kuuluu yli 86 000 lähihoitajaa ja perushoitajaa.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
