Kaurapuuro on yhä parasta
Tuttu terveellinen kaura ja höysteenä kurpitsan-, pellavan- ja auringonkukansiemeniä. Viime syksynä markkinoille tullut Fazerin Alku Sadonkorjuupuuro on suomalaisten mielestä vuoden suomalainen elintarvike 2015. Yleisöäänestyksen voittaja julkistettiin tiistaina Elintarvikepäivillä Helsingin Messukeskuksessa.
Alku Sadonkorjuupuuro tehdään Fazerin omassa myllyssä Lahdessa, ja vilja saadaan pääosin Lahden lähialueilta. Fazer-konsernin strategiasta ja myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola kertoo, että hiutaleet ovat Lahden kauramyllyn suurin tuoteryhmä ja vientiä on yli 20 maahan.
”Suomalainen kaura on kuuluisaa ja korkealaatuista. Sillä on hyvät markkinat Euroopassa. Siellä kaurahiutaleitamme ostavat rekkalasteittain muun muassa isot välipala- ja aamiaistuotevalmistajat”, Arantola kertoo.
Vuoden elintarvike -kilpailun finalistit valinnut esiraati ennusti myös Alku Sadonkorjuupuurolle hyviä vientinäkymiä. Se luonnehti tuotetta uuden puurokulttuurin edelläkävijäksi ja piti hyvinä puolina myös suolattomuutta ja kätevää pakkausta kaatonokkineen.
Fazerin tekemästä aamiaistutkimuksesta käy ilmi, että noin puolet suomalaisista syö puuroa. Heli Arantola uskoo Alku-tuotteiden tavoittaneen myös sellaisia kuluttajia, jotka olivat jo luopuneet puurosta esimerkiksi lapsuudesta kantavien ikävien mielikuvien takia.
Lahden uusi mylly hyödyntää isoa hiutaletta, ja puurosta tulee kuohkeaa.
Arantola kertoo, että Fazer innostui ensin maailmalla olevasta puurobuumista ja kysyi kuluttajien lisäksi myös kaupan edustajilta, ovatko nämä valmiit vastaanottamaan tutun tuotteen moderneja versioita hyllyilleen. Näin kävi, ja Arantolan mukaan uusia puuroja on myyty hyvin kaikissa ketjuissa ja myymälätyypeissä.
Vuoden suomalainen elintarvike -kilpailuun osallistui kaikkiaan 38 Suomessa kehitettyä ja valmistettua uutuustuotetta, joista esiraati valitsi viisi yleisöäänestykseen. Sadonkorjuupuuron lisäksi finalisteja olivat Hannun 100 % gluteiiniton Tattari-pellavasämpylä, Jymy Suomalainen Luomujäätelö vanilja, L´Uomu Nokka Rottinkirinta luomubroilerin rinta (maustamaton) sekä Roberts Berrie Mustikka -smoothie.
Vuoden elintarvike -kilpailun järjestää Suomen Elintarviketeollisuusliitto, ja sen tarkoituksena on tuoda esille valovoimaisimpia uutuustuotteita ja kannustaa yrityksiä tuotekehitykseen. Kisa on järjestetty vuodesta 1988 lähtien.
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
