Etla: Kilpailun vapauttaminen teki busseista houkuttelevamman vaihtoehdon
Kaukoliikennevuorojen tarjonta lisääntyi, matkustusmäärät kasvoivat ja matkalippujen hintojen nousu pysähtyi.Kaukoliikenteen markkinoiden avautuminen kilpailulle vuonna 2009 on tehnyt busseista aiempaa houkuttelevamman matkustusvaihtoehdon, ilmenee Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan selvityksestä.
Markkinoiden vapautuminen kuluttajia hyödyttävälle kilpailulle lisäsi kaukoliikennevuorojen tarjontaa, kasvatti matkustusmääriä ja pysäytti matkalippujen hintojen nousun.
"Bussien kaukoliikenteen avaamisella kilpailulle on ollut odotetunlaiset seuraukset. Tarjonta ja erityisesti kysyntä ovat kasvaneet huomattavasti", toteaa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkija Nelli Valmari.
Lakimuutoksen myötä bussien kaukoliikenteen linjalupamallista luovuttiin. Liikennöitsijät ovat voineet siis sääntelyn vähennyttyä lisätä tarjontaa erityisesti niille reiteille ja vuoroille, joihin kohdistuu paljon kysyntää.
Valmari huomauttaa kuitenkin, että kilpailun vapauttaminen on voinut samanaikaisesti moninkertaistaa tarjonnan ja kysynnän joillakin reiteillä, mutta samalla vähentää tarjontaa toisilla.
Kilpailun vapauduttua matkustusmäärät ovat kasvaneet huomattavasti: vuonna 2017 toteutuneita matkustajakilometrejä tilastoitiin 67 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.
Etlan selvityksen mukaan sääntelyn purkamisen lisäksi bussien kaukoliikenteen kilpailutilanteen muutokseen on voinut vaikuttaa myös alalla toiminut kartelli. Bussialalla vuosina 2010‒2015 voimassa ollut kartelli sulki uudet reittiliikennevuorot Matkahuollon matkapalvelujen ulkopuolelle ja eväsi näiltä rahdinkuljetusoikeudet rajoittaen alan kilpailua.
"Bussien kaukoliikenteen kilpailutilannetta on pitkään määrittänyt myös kilpailu VR:n kanssa. Bussiliikenteen vapautuminen kilpailulle onkin voinut vaikuttaa myös VR:n hintoihin, jotka laskivat vuonna 2018 alimmilleen sitten vuoden 2008", Etlan tiedotteessa todetaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

