Kaupalla törkeän kalliit katteet, syytti Kyösti Kakkonen – Keskon Ari Akseli vastaa
Entinen Tokmanni-omistaja Kyösti Kakkonen syytti elämänkerrasssaan suomalaista ruokakauppaa kovin sanoin ylikatteista. Keskon toimialajohtaja Ari Akseli puolestaan sanoo suomalaisen ruokakaupan toimivan erittäin tehokkaasti.
”Suomalainen alkutuotanto, teollisuus ja kauppa ovat erittäin tehokkaita millä tahansa kansainvälisellä mittauksella”, vastaa Keskon Ari Akseli kritiikkiin. Kuva: Kari Salonen”Joo, Kakkonen oli aiemmin kaupan ammattilainen. Tokmanni ei ruokakaupassa ollut kovin merkittävä. Kun Suomessa ruuan hinnasta poistaa verot, edes arvonlisäverot nollaan, olemme (ruuan hinnoissa) alle EU:n keskitason. Se on vastaus siihen, että suomalainen ruokakauppa – joka tarjoaa harvaan asutussa maassa palvelut Hangosta Nuorgamiin – on erittäin tehokas”, vastaa Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli MT:lle Kyösti Kakkosen esittämään väitteeseen.
Kakkonen myi Tokmanni-ketjun omistuksensa yrityskaupalla pääomasijoittaja Nordic Capitalille kymmenkunta vuotta sitten. Tokmannin toimitusjohtajuuden hän jätti vuonna 2009.
Keskon Akseli painottaa suomalaisen kaupan pystyneen tehostamaan toimintaansa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Suomalainen ostoskori, veroista puhdistettuna, ja suhteutettuna ostovoimaan – ”me ollaan alle EU:n keskitason”.
Ari Akseli vertaa myös naapurimaa-Viroon. Virossa ruokaan kuluu kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista viidennes, Suomessa 12 prosenttia.
”Suomalainen alkutuotanto, teollisuus ja kauppa ovat erittäin tehokkaita millä tahansa kansainvälisellä mittauksella.”
”Ja kun puhutaan viime kädessä hyvin pienten marginaalien kaupasta. Käyttökatteet ovat hyvin matalia, kun vertaa niitä (muiden toimialojen) yrityksiin.”
K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki antoi tulitukea K-ryhmän ja Kantar-tutkimnuslaitoksen esitelessä ruokakauppaa ja suomalaiskuluttajien ostokäyttäytymistä koskevaa tuortetta kyselytutkimusta:
”Suomalaisen kaupan ja koko elintarvikeketjun pitää olla ylpeä tästä. Meidän logistiikan tehokkuutta on verrattu kansainvälisesti ja tulokset ovat olleet hienot.”
Lisäkustannusta suomalaiselle kaupalle tuo harva asutus. Sääsksmäen mukaan kaupan neliöiden keskitehokkuus Suomessa on selvästi pienempi verrattuna Keski-Eurooppaan. Palveluverkon ylläpito tuo lisäkustannuksia.
Kauppakonserni Kesko julkistaa tammi–syyskuun tuloksensa torstaina 27.10.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








