
”Patalahden Esso” vaihtaa Teboilista St1:lle – ”Asiakkaat ovat olleet erityisen kiinnostuneita muutoksesta”
Yrittäjä Henri Junnola kertoo, että Ukrainan sodasta johtunut Teboil-kritiikki vaikutti myös heidän myymälämyyntiinsä.Patalahden huoltoasema Jämsässä vaihtui Teboilista St1:ksi. Patalahden yrittäjän Henri Junnolan mukaan Teboilin kanssa yhteistyön päättäminen oli selvä ratkaisu.
”Tässä maailmantilanteessa ei haluttu jatkaa sopimusta, ei edes neuvotella siitä”, hän linjaa.
Esson myynnin seuraksena perinteikäs Patalahden Esso vaihtui vuonna 2008 St1:ksi, kunnes se vuonna 2013 aloitti yhteistyön Teboilin kanssa.
”Sopimusten ollessa katkolla silloin Teboil näytti parhaimmalta vaihtoehdolta ajatellen raskaan liikenteen asiakaskuntaamme”, Junnola avaa aikaisempaa Teboiliin siirtymistä.
Patalahteen tehtiin polttoaineen myynnin osalta kymmenen vuoden sopimus Teboilin kanssa. Automaattiaseman mittarikenttä ja rekkapiste vuokrattiin öljy-yhtiölle.
”Oltiin vuokraisäntiä ja automaattiaseman hoitajia.”
Junnola kuvaa Ukrainan sodasta johtuneen Teboil-kritiikin vaikuttaneen myös heidän myymälämyyntiinsä, vaikka he eivät olleet varsinaisia Teboil-kauppiaita. Kaikenlaista palautetta on vuoden aikana kuultu.
”Erityisesti työntekijöille se on ollut ilkeä tilanne.”
Sodan alettua Junnola kävi osaavien ihmisten kanssa läpi Teboil-sopimuksensa, mitä olisi mahdollista muuttaa. Mahdollisuuksien läpikäynnin jälkeen nykyinen ratkaisu eli sopimuksen loppuunvienti viimeisen vuoden osalta tuli kuuloon.
”Se oli ainoa mahdollisuus”, Junnola perustelee.
Teboilin ja Junnolan viimeaikoinen yhteistyö on jäänyt hiljaiseksi, vaikka hän sanoo yhteistyön olleen aina tarvittaessa hyvää.
”Nyt muutostöihin liittyen ollaan oltu enemmän yhteyksissä. Niihin liittyen on oltu oikein avuliaita”, Junnola kuvaa viimeaikaista yhteistyötä.
Junnola ei neuvotellut sopimuksen jatkosta Teboilin kanssa lainkaan, vaan St1 oli selvä valinta yhteistyökumppaniksi. St1 valikoitui kumppaniksi aiemman yhteisen historian kautta.
”Kyseessä on vahva kotimainen energiayhtiö, joka on arvostettu toimija myös puhtaamman energian saralla”, hän perustelee.
Asiakkailtaan Junnola on saanut St1-siirroksesta hyvää palautetta. Erityisesti hän nostaa esille liikenneaseman myönteisen asiakasmäärän muutoksen.
”Asiakkaat ovat olleet erityisen kiinnostuneita muutoksesta”, Junnola kertoo.
Patalahden polttoainemittarit ovat olleet noin viikon St1-brändin mukaiset, mutta viralliset avajaiset ovat vasta 14.6. Junnolan sanoin ”99,9 prosentin varmuudella”.
Junnolalla on St1-muutoksen jälkeenkin selviä lähitulevaisuuden päämääriä, vaikka korona ja Ukrainan sota ovat osoittaneet, että kaikkea voi tapahtua. Keski-Suomessa on hänestä todella monta hyvää liikenneasemaa, joiden kanssa kilpailussa riittää työtä päivittäin.
”Meillä on vahva hyvä tiimi, ravintolamaailma ja perinteet, jotka ovat ehdottomasti meidän valttikortit, joilla pysymme kilvassa mukana”, Junnola lopettaa itsevarmana.
MT tavoitteli myös Teboilia kommentoimaan lopettaneiden tai siirtyneiden huoltoasemayrittäjien määrää ja tilanteen kehittymistä, mutta vastausta ei saatu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






