Tienpitojäänytretuperälle
”Nykyinen tienhoito on sellaista, että vain pääväylistä huolehditaan ja kaiken muun annetaan pettää. Alempi tieverkko on aina vaan huonomassa kunnossa”, manaa kehittämispäällikkö Marko Mäki-Hakola MTK:sta.
Etenkin sillat ovat jääneet retuperälle. Painorajoitettuja siltoja on jo satoja ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Ne vaikeuttavat metsätalouden ja sahojen kuljetuksia. Pahimmillaan maitotila tai maaseutuyritys jää heikon sillan taakse mottiin eikä voi hoitaa välttämättömiä kuljetuksia.
Parlamentaarinen työryhmä on esittänyt väylänpidon rahoitukseen 200 miljoonan euron korotusta. Se riittäisi sekä väylien kunnostukseen että korjausvelan vähittäiseen syömiseen.
”Yksityisteiltä julkinen rahoitus on käytännössä poistettu. Ne saavat viisi miljoonaa euroa, josta kaksi miljoonaa käytetään lossien ylläpitoon.”
Yksityisteiden rahoitus pitäisi nostaa ainakin 30 miljoonaan euroon. Se olisi siemenraha, jolla valtio saisi hankkeita liikkeelle.
”Ruotsissa yksityisteiden rahoitus on monikymmenkertainen. Siellä ne saavat 120 miljoonaa euroa vuosittain.”
Mäki-Hakola arvelee, ettei valtiolta riitä rahaa teiden tarvetta vastaavasti. Siksi pitää miettiä muita keinoja, kuten yksityistä rahoitusta.
Myös EU:n biotalouteen ja infran ylläpitoon tarjoamasta satojen miljardien lainapotista voisi olla apua.
JARMO PALOKALLIO
Yksityistiet saavat viisi
miljoonaa euroa, josta kaksi menee
lossien ylläpitoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
