Kuljetusalan barometri:Kannattavuus heikkenee
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n kuljetusbarometrin perusteella alan kannattavuus heikkenee tämän vuoden neljän alkukuukauden aikana.
Yrityksistä 37 prosenttia arvioi kannattavuuden heikkenevän ja 15 prosenttia paranevan.
Barometrissä kannattavuussaldo heikkeni -22:een, kun se syksyllä oli -19.
Myös yritysten liikevaihdon odotetaan laskevan syksystä, vaikka syksylläkin yritykset saivat kuljetuksia odotuksiaan vähemmän.
Dieselin hinnan lasku ei juuri näy kuorma-autoilijoiden taloudessa, sillä sopimuksessa olevien klausuulien eli ehtojen ansiosta säästöt siirtyvät pääasiallisesti kuljetuksia tilaavien katteisiin.
Klausuulit toimivat polttoaineen hintojen noustessa toisinpäin, eli asiakkaat maksavat polttoaineen hinnannousun.
Öljyn hinnan lasku on alentanut dieselin hintaa noin 25 senttiä litralta vuoden sisällä, mutta työvoima- ja muut kustannukset ovat nousseet.
Öljytuotteiden hinnan lasku ei lisännyt kuljetusten kysyntää, barometristä selviää.
Tukki- ja kuitupuuta kuljettavat yritykset ovat investoineet aiempaa suurempiin autoihin vuoden 2013 asetusmuutoksen mukaisesti.
SKAL:n mukaan hyödyt kasvusta ovat enimmäkseen päätyneet metsäteollisuuden asiakkaille.
Keväällä metsäkuljetusfirmat odottavat kasvua osaksi heikon syksyn ja osaksi sahojen elpymisen vuoksi.
Miltei joka kymmenes vastanneista joutui päivittäin etsimään pysäköinti- tai taukopaikkaa voidakseen pitää lakisääteisen tauon, koska levähdyspaikkoja on niukasti.
Eniten on pulaa pääkaupunkiseudulla.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
