Kauppalehti: Suklaan hinta noussut yli 10 prosenttia ja jatkaa yhä
Suklaiden lisäksi kaakaon hinnannousu on vaikuttanut myös suklaata sisältävien karkkipussien hintoihin. Lopullinen suklaan hintakehitys kaupan hyllyillä selviää kuluttajalle vasta syksyn edetessä.
Suklaan kallistumiseen vaikuttaa eniten sen pääraaka-aineen kaakaon hinnan nousu. Kuva: Kankaanpää JaanaMakeisteollisuuden ja kaupan alan toimijoiden mukaan suklaan hinta on noussut tänä vuonna yli kymmenen prosenttia, kertoo Kauppalehti.
Suklaan hinnannousun taustalla on niin ikään korkealle kohonnut kaakaon hinta. Suklaan pääraaka-aineen hinta kävi Kauppalehden mukaan korkeimmillaan huhtikuussa.
Vaikka hinta on laskenut kovimmasta hintapiikistä, pysyttelee se yhä poikkeuksellisen korkealla tasolla.
Kauppalehden haastatteleman Fazer makeisten toimitusjohtaja Lara Saulo mukaan kaakaon korkeat hinnat ovat seurausta usean peräkkäisen vuoden heikosta kaakaosadosta. Huonon sadon taustalla ovat eri maissa muun muassa kaakaopuiden taudit ja säänvaihtelu.
S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksen myymäläpäällikkö Juhani Haara arvioi suklaiden hinnan nousseen S-ryhmän kaupoissa jopa noin kymmenen prosenttia vuoden takaisesta.
Suklaan kysyntä ei ole hänen mukaansa kesän notkahduksesta huolimatta ainakaan vielä vähentynyt huomattavasti.
”Suklaan kysyntä on hieman laskenut kesän aikana, mutta tähän vaikuttaa myös viime vuotta lämpimämmät säät Suomessa. Suklaan hinnasta on tullut toistaiseksi vähän palautteita asiakkailta”, Haara kertoo.
Koska teollisuus ja kaupanala tekevät yleensä sopimuksia pitkille aikajaksoille, eivät rakka-ainekustannusten nousut näy kuluttajalle heti. Näin kaikkea kustannusten nousua ei ole vielä hinnoiteltu sisään suklaatuotteisiin.
Myös makeisvalmistaja Cloettan toimitusjohtaja Ville Perho arvioi Kauppalehdelle, että hinnankorotuksia on vielä tulossa.
”Viimeiset tähän mennessä tapahtuneen kustannusnousun vaikutukset suklaan hinnoissa näkyvät kaupan hyllyllä syyskuussa. Toivottavasti viimeiset.”
Perho arvioi hintojen nousun vaikuttavan kaikkiin valmistajiin. Suklaiden lisäksi kaakaon hinnannousu on vaikuttanut hänen mukaansa myös suklaata sisältävien karkkipussien hintoihin.
”Kaakaon hinnan nousu on ollut niin voimakasta että tuskin yksikään suklaata myyvä yritys on voinut niiltä välttyä.”
Kauppalehden haastattelemat vähittäiskaupan toimijat kuten S-ryhmä eivät puolestaan saa kommentoida tai arvioida tuotteidensa tulevia hintoja. Lopullinen suklaan hintakehitys kaupanhyllyillä selviää kuluttajalle vasta syksyn edetessä.
Kauppalehti: Suklaa on kallistunut kaupassa jo yli 10 % ja lisää on luvassa – Fazer ei kommentoi levyjen hintaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




