Tuulivoiman pystytys Itä-Suomeen vastatuulessa – toteutukseen tarvitaan lähes miljardi euroa
Itäisen Suomen tuulivoimarakentamisen kustannusjaosta ei vielä ole tehty päätöksiä.
Tuulivoiman lisärakentaminen Itä-Suomeen edellyttää tuoreen raportin mukaan toteutuakseen merkittäviä europanostuksia. Kuva: Johannes TervoTuulivoiman lisärakentaminen Itä-Suomeen edellyttää tuoreen raportin mukaan toteutuakseen merkittäviä europanostuksia. Lisärahaa tarvitaan ennen kaikkea teknisiin ratkaisuihin ja investointeihin, joilla varmistetaan puolustusvoimien kattava ja tehokas aluevalvonta.
Tämä käy ilmi työ- ja elinkeinoministeriön ja puolustusministeriön raportista, jossa selvitettiin keinoja aluevalvonnan ja tuulivoimarakentamisen yhteensovittamiseksi itäisessä Suomessa.
Kompensaatioalueen maasijoitteinen ratkaisu maksaisi noin 190–300 miljoonaa euroa kahden tai kolmen maakunnan kokoista aluetta kohden ja noin 600–900 miljoonaa euroa koko itäisen Suomen osalta.
Ilma- ja maasijoitteisen valvonnan yhdistelmänä toteutettava alue maksaisi noin 500–800 miljoonaa euroa sekä noin 15–20 miljoonaa euroa vuosittain.
Rahoitus tarvittaisiin etupainotteisesti siitä syystä, että valvontakyky pitää luoda ennen kompensaatioalueelle rakentamista.
Puolustusvoimat sitoutuu valittavan ratkaisun kehittämiseen ja toteuttamiseen, mikäli reunaehdot täyttyvät.
Valvontakyvyn ylläpitämisen mahdollistava kompensaatioratkaisu on ratkaisumallista riippumatta varsin kallis toteuttaa.
Siihen vaaditaan sekä valtion että tuulivoimatoimijoiden tiivistä koordinaatiota ja ennakollista rahallista sitoutumista näiden alueiden kehittämiseen.
Kompensaatiomalli
Kompensaatiomallissa Puolustusvoimat määrittää yhden tai useamman alueen, johon tuulivoimaa voidaan rakentaa ilman erillistä Puolustusvoimien myönteistä lausuntoa.
Alueelle rakentavat toimijat suorittavat luvastaan kompensaatiomaksun, joiden kertymällä Puolustusvoimat voi hankkia uutta valvontakalustoa kompensoimaan valvonnan tuulivoimahaittoja tai sijoittaa vanhaa kalustoa uusille sijoituspaikoille.
Tällä hetkellä kompensaatiomenettely on voimassa Perämeren alueella.
Lähde: Puolustusvoimat
On realistista todeta, että kompensaatioalue olisi toiminnassa aikaisintaan 2030-luvulle tultaessa.
Kompensaatioalueiden määrittäminen ja perustaminen työryhmän mukaan edellyttää poliittista päätöstä.
Alueiden muodostaminen ja muiden tuulivoimarakentamiseen vaikuttavien tekijöiden yhteensovittaminen, hankekehitys sekä osin myös tarvittavan sähköverkon rakentaminen vievät vuosia.
Lisäksi nykyistä tuulivoiman kompensaatioalueista annettua lakia tulisi muuttaa. On realistista todeta, että kompensaatioalue olisi toiminnassa aikaisintaan 2030-luvulle tultaessa.
Tuulivoimarakentamista on mahdollista edistää myös nykyisen järjestelmän puitteissa keskittymällä niihin olemassa oleviin, noin tuhat tuulivoimalaitosta itäisessä Suomessa sisältäviin hankkeisiin, joihin Puolustusvoimat on jo antanut myönteisen lausunnon.
Työryhmä toteaakin, että olisi tärkeää löytää tuulivoimatoimijoiden kanssa keinoja vapauttaa rakentamattomia, mutta myönteisen lausunnon saaneita laitospaikkoja sellaisten toimijoiden käyttöön, joilla on mahdollisuus investoida näihin hankkeisiin.
Aurinkovoimaloiden osalta sähkömagneettisia häiriöitä voidaan hallita.
Puhdasta siirtymää ja alueiden elinvoimaisuutta voidaan edistää itäisessä Suomessa myös muuten kuin tuulivoimarakentamisella.
Puhtaan energian investoinneista esimerkiksi aurinkovoimaan liittyvät haitat ovat maanpuolustuksen näkökulmasta tuulivoiman haittavaikutuksia huomattavasti helpommin hallittavissa.
Aurinkovoimaloiden osalta sähkömagneettisia häiriöitä voidaan hallita ja vaikutuksia pienentää kustannustehokkaammin.
”Merkittäviltä summat kuulostavat.” Annina Alasaari
Tuulivoima-asiantuntija Annina Alasaari Energiateollisuudesta pitää hyvänä sitä, että Itä-Suomen tuulivoimarakentamista halutaan edistää.
Hän arvioi, että seuraavaksi tarvitaan poliittinen ratkaisu siitä, lähdetäänkö etenemään raportissa kerrotulla kompensaatiomallilla tietyille alueilla vai ei.
”Kannustamme vahvasti siihen, että kompensaatiolaki päivitetään niin, että tuulivoiman rakentaminen Itä-Suomeen tulee mahdolliseksi.”
Raportissa mainittiin, että koko Itä-Suomen kattava kompensaatiomalli kustantaisi mahdollisesti jopa 900 miljoonaa euroa.
"Raportin mukaan maksu voisi kohdistua kompensaatioalueelle rakentaville tuulivoimatoimijoille ja valtiolle. Miten summa jakautuisi, sitä ei vielä raportissakaan määritelty. Merkittäviltä summat kuulostavat.”
Alasaari sanoo, että kokonaisuus ratkaisee lopulta paljon. Hän patistaa hallitusta edistämään ripeästi kompensaatiolakia, joka on mainittu hallitusohjelmassa.
"Raportissa mainittu taustaryhmä lain työstämiseen olisi hyvä muodostaa niin ikään ripeästi.”
Puolustusvoimien mukaan tuulipuiston ja ilmavalvontatutkan välillä on oltava tarvittaessa jopa 80 kilometriä, jos voimalat sijaitsevat korkealla.
Korkeimmat maalle rakennettujen tuulimyllyjen lavat yltävät 300 metriin. Tällaisten tuulivoimapuistojen varjostava vaikutus aiheuttaa itärajan taakse ulottuvan tutkan katvealueen.
Artikkeliin on lisätty klo 14:16 kompensaatiomallin faktalaatikko.
Artikkeliin on lisätty klo 15:26 Energiateollisuuden kommentit.
Työryhmä
Työ- ja elinkeinoministeriö, puolustusministeriö, Puolustusvoimat, valtionvarainministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja Rajavartiolaitos.
Ryhmän puheenjohtajana toimi ylijohtaja Riku Huttunen TEM:stä ja varapuheenjohtajana neuvotteleva virkamies Anu Sallinen PLM:stä.
Ryhmää ohjasi erillinen ohjausryhmä, johon kuuluivat TEMin ja PLM:n kansliapäälliköt Timo Jaatinen ja kenraaliluutnantti Esa Pulkkinen sekä Pääesikunnan päällikkö kenraaliluutnantti Vesa Virtanen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






