Helsingin seudun liikenne toivoo yhä Pisararataa
Helsingin seudun liikenne HSL ajaa yhä pääkaupungin Pisararataa. HSL:n teettämän uuden laskelman mukaan hankkeella olisi myönteisiä talous- ja työllisyysvaikutuksia koko maahan. Esimerkiksi rakennusvaiheen työllisyysvaikutus olisi yli 10 000 henkilötyövuotta, josta puolet Helsingin seudun ulkopuolelle.
Pisararadan eteneminen jämähti hallituksessa helmikuussa, kun pääministeripuolue kokoomus torppasi hankkeen aloitusrahat. Myös tuleva pääministeripuolue keskusta on vastustanut hanketta.
Pisararadalla paikallisjunaliikennettä siirrettäisiin Helsingissä tunneleihin ratapihaa tukkimasta.
Radan on arvioitu maksavan noin miljardi euroa. Liikennevirastossa sen hyötysuhdetta on pidetty pienenä.
Valtion osuus rakentamiskustannuksista olisi 80 prosenttia ja pääkaupunkiseudun kuntien 20 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
