Kilometrikorvaus laahaa polttoaineen hinnan perässä – kansalaisaloite vaatii korotusta
Polttoaineen kallistuminen koskettaa jokaista autoilijaa. Viimeksi asiasta tuohtuivat metsäalan ammattilaiset, jotka joutuvat ajamaan paljon ja enimmäkseen huonokuntoisilla teillä.
Kilometrikorvaus tuntuu vähäiseltä polttoaineen hintaan verrattuna. Laskentakaavassa polttoaineen osuus on vain viidennes summasta, ja laskennan pohjana käytetään pääasiassa edellisen vuoden tietoja. Kuva: Lari LievonenVerovapaiden matkakustannusten korvauksia täytyy korottaa pikaisesti vastaamaan kohonneita polttoainekustannuksia.
Näin vaatii Metsäalan Asiantuntijat ry:n (Meto) hallituksen puheenjohtaja Stefan Borgman tiedotteen mukaan. Samaa mieltä on Meton edustajiston puheenjohtaja Juha Mäcklin:
"Kilometrikorvaus on nykytilanteessa liian alhainen. Osan työajojen kustannuksista metsäasiantuntija joutuu maksamaan nyt omasta kukkarostaan."
Auto on metsäasiantuntijan tärkeimpiä työvälineitä, sillä sitä tarvitaan asiakas- ja maastokäynteihin. Metsäasiantuntijoiden työalueet ovat laajat ja työajoa kertyy helposti tuhansia kilometrejä vuodessa.
"Ajo tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta", Borgman sanoo.
Polttoainekulut ovat nousseet reippaasti. Tilastokeskuksen tilastot ovat toistaiseksi päivittyneet helmikuun loppuun asti.
Vuotta aiemmin eli helmikuussa 2021 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Suomessa 1,55 euroa. Vuotta myöhemmin helmikuussa 2022 keskihinta oli 1,94 euroa. Bensa kallistui tänä aikana 25 prosenttia.
Dieselin hinta nousi samana aikana 1,44 eurosta 1,87 euroon. Hinnannousu oli 30 prosenttia.
Kun maaliskuun hintatiedot päivittyvät tilastoihin, näyttävät laskelmat vieläkin rumemmilta.
Esimerkiksi 2,20 euron litrahinnalla polttoainekustannukseksi tulee 13,2 senttiä kilometriltä, jos ajatellaan että auto kuluttaa kuusi litraa sadalla kilometrillä.
Nyrkkisääntönä on ollut, että polttoaineiden osuus kilometrikorvauksesta olisi noin viidennes.
Omalla autolla työmatkoja tekevän kilometrikorvausta nostettiin tälle vuodelle kahdella sentillä 0,46 euroon.
Käyttöetuautojen kilometrikorvausta puolestaan ei ole korotettu 10 sentistä moneen vuoteen.
Kummankin korvauksen nostamiseksi on tehty esityksiä. Kanslaisaloite.fi-sivustolle jätettiin helmikuun alussa aloite, jossa vaaditaan kilometrikorvauksen nostoa väliaikaisesti kohonneen polttoaineen hinnan vuoksi.
Perjantaina 25. maaliskuuta aloitteen oli allekirjoittanut vajaat 7 000 henkilöä.
Viisi kokoomuksen kansanedustajaa jätti Timo Heinosen johdolla helmikuussa kirjallisen kysymyksen siitä, miten käyttöetuautojen kilometrikorvaus saataisiin nostettua polttoaineen nykyhintaa vastaavalle tasolle.
Nykyinen henkilöauton kilometrikorvaus (0,46 euroa) perustuu tuloverolain mukaisesti Valtion työmarkkinalaitoksen laskentaan. Se koostuu kymmenestä eri komponentista, joista poistojen osuus on tänä vuonna noin 40 prosenttia ja polttoaineen osuus noin 20 prosenttia.
Poistot lasketaan edellisen vuoden 20 myydyimmän auton keskihinnasta. Polttoaineiden osuus on laskettu tämän vuoden kilometrikorvaukseen 12 kuukauden keskihinnasta lokakuun 2020 ja syyskuun 2021 välillä.
Laskentametodin vuoksi kilometrikorvaus laahaa hintojen perässä.
"Välillä se ylikompensoi ja välillä alikompensoi. Vaikutus tasaantuu pitkällä aikavälillä", valtiovarainministeriön analyytikko Juho-Pekka Jortama toteaa MT:lle.
Muita kilometrikorvauksen laskennassa käytettäviä komponentteja ovat esimerkiksi renkaiden, varaosien, huollon, vakuutusten, katsastuksen ja ajoneuvoveron keskimääräiset kustannukset. Jopa säilytyksen lämmityskustannukset on otettu huomioon.
Kansalaisaloite.fi-sivustolle pääset täältä.
Lue myös
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
