Nordean muutostöissä katosi joidenkin asiakkaiden tilitietoja – pankin mukaan vika korjattu
Nordean verkko- ja mobiilipankkipalveluissa ollut vikatilanne on korjattu, kertoo pankki STT:lle sähköpostitse.
Nordean pankkipalveluissa on ollut häiriöitä useasti viime viikkoina. Kuvituskuva. Kuva: Timo Jaakonaho/LehtikuvaNordeassa Suomen henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaavan johtajan Jani Elorannan mukaan pankin järjestelmissä tehtiin viime yönä teknisiä muutostöitä viime aikoina esiintyneiden palvelunestohyökkäysten vuoksi. Muutoksen seurauksena tilitiedot olivat osalla asiakkaista jonkin aikaa sunnuntaiaamuna poissa käytöstä.
Esimerkiksi mobiilipankissa asiakkaan tilit saattoivat näyttää nollaa tai tilejä ei näkynyt ollenkaan.
Nordean pankkipalveluissa on ollut häiriöitä useasti viime viikkoina.
”Asiakkaamme ovat tottuneet siihen, että he pystyvät hoitamaan pankkiasioitaan digitaalisissa kanavissamme ympäri vuorokauden. Tämä ei viime viikkoina valitettavasti ole toteutunut. Pahoittelemme tätä syvästi asiakkaillemme”, pankki tiedottaa.
Nordea kertoi lauantaina palveluidensa toimivan hitaasti tai olevan hetkellisesti pois käytöstä palvelunestohyökkäysten takia.
”Palvelunestohyökkäykset ovat valitettavasti yhteiskunnassamme ajankohtainen ilmiö. Osa hyökkäyksistä on voimakkaampia kuin toiset ja aiheuttavat häiriöitä palveluihin. Palvelunestohyökkäysten toteuttajat muokkaavat jatkuvasti tekotapojansa ja tästä johtuen myös meidän täytyy kehittää puolustusjärjestelmiämme koko ajan”, Eloranta sanoi sunnuntaina sähköpostissa.
Elorannan mukaan Nordean palveluissa voi olla näistä syistä hetkellisiä häiriöitä. Hän kuitenkin vakuuttaa ihmisten rahojen pysyvän tallella.
”Asiakkaidemme tilit ja varat ovat turvassa Nordeassa ja korjaamme kaikki häiriöt aina mahdollisimman nopeasti.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



