
Itäsuomalainen suosii suomalaista
Itäsuomalaiset ostavat keskimääräistä enemmän kotimaisia elintarvikkeita ja eteläsuomalaiset keskimääräistä vähemmän. Käyttö- ja sisustustavaroissa kotimaisuuden merkitys vähenee. Kulutustottumuksissa myös sukupuolten välillä on selkeä ero.”Keskimäärin 62 prosenttia valitsee kotimaisen elintarvikkeen. Itäsuomalaisilla prosenttiluku on 71 ja eteläsuomalaisilla vain 56”, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala huomioi.
Kulutustottumuksissa myös sukupuolten välillä on selkeä ero. Naisista 68 prosenttia ja miehistä 55 prosenttia ostaa kotimaisia elintarvikkeita.
Käyttö- ja sisustustavaroita ostettaessa kotimaisuuden merkitys vähenee. Vain reilu kolmannes, 37 prosenttia, valitsee aina tai useimmin kotimaisen käyttötavaran tai sisustustuotteen.
Raha, saatavuus ja laatu olivat kolme tärkeintä syytä olla suosimatta kotimaisuutta. Hintatietoisimpia olivat nuoret, 16-24-vuotiaat.
Kotimaisten tuotteiden menekin lisäämiseksi Suomalaisen Työn Liitto useiden yhteistyötahojen kanssa on aloittanut näkyvän Sinivalkoinen jalanjälki-kampanjan.
”Jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa kymmenellä eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluja, syntyisi maahamme vuosittain 10 000 uutta työpaikkaa”, toimitusjohtaja Tero Lausala laskeskeli.
Elintarvikesektori tuo toimeentulon joko suoraan tai välillisesti lähes 300 000 työntekijälle.
Koko tämän vuoden kestävässä kampanjassa ovat mukana K-ryhmittymän kaupat sekä lähes 50 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä.
Tärkeinä yhteistyökumppaneina ovat muun muassa MTK sekä Elintarviketeollisuusliitto ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
