Luomu kiittää mutta on varuillaan
Luomuruuan tekijät suhtautuvat kaupan omiin tuotemerkkeihin yleensä myönteisesti, sillä niiden ansiosta luomua on päässyt kaupan hyllyille aiempaa enemmän.
Suomessa luomutuotteista yli 80 prosenttia myydään tavallisissa ruokakaupoissa.
Luonnonvarakeskuksen mukaan yhteistyö kaupan kanssa on auttanut luomuvalmistajia myös kehittämään tuotteitaan ja pakkauksiaan sekä parantamaan tasoaan.
Toisaalta luomun valmistajat ovat varuillaan ja aikovat pitää kaupan merkkien tuotannon rajallisena tai jopa luopua siitä kokonaan, ettei brändiarvo kärsisi ja hinta laskisi.
Luomuvalmisteista saadaan nyt vain hieman parempi hinta.
Suomessa myytävistä elintarvikkeista luomua on edelleenkin vain noin puolitoista prosenttia, kun esimerkiksi Saksassa osuus on noussut jo viiteen prosenttiin. Meillä luomuelintarvikkeiden myynti kasvaa eniten nimenomaan kauppojen omissa merkeissä.
Luomuvalmistajat pitävät etenkin K-ryhmän Pirkkaa hyödyllisenä ”kasvualustana” luomuruuan markkinoinnissa. Se on auttanut jakamaan muun muassa markkinoinnin ja logistiikan kustannuksia.
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
