Kevään kelirikosta tulossa vaikea keskisessä ja itäisessä Suomessa: ”Sorateillä kannattaa varautua pintakelirikkoon sekä painorajoituksiin”
Keski-Suomen ely-keskus toivoo, että kelirikolle alttiilla maantiellä raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista ja hyödynnettäisiin yöpakkasia.
Kelirikkoisten teiden raskasta liikennettä rajoitetaan, jotta tiet pysyvät sellaisessa kunnossa, että jokaiseen talouteen pääsee vähintään henkilöautolla. Kuva: Kari SalonenTämänhetkisen ennusteen mukaan kevään kelirikosta arvioidaan muodostuvan normaalia vaikeampi Keski-Suomessa, Etelä- ja Pohjois-Savossa sekä Pohjois-Karjalassa. Sorateillä kannattaa varautua pintakelirikkoon sekä painorajoituksiin, sanoo tiedotteessa yksikön päällikkö Jere Toppinen Keski-Suomen ely-keskuksesta.
Kevään säällä on aina suuri merkitys kelirikon esiintymiselle. Pilvisellä ja sateisella säällä routa sulaa nopeasti, jolloin varsinkin tien pintakerrokset voivat liejuuntua pahasti. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin.
Tuulinen, kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset puolestaan pitävät kelirikkoa kurissa, tiedotteessa todetaan.
Toppisen mukaan kelirikon vakavuutta pyritään lieventämään ja sen kestoa lyhentämään madaltamalla aurausvalleja, tekemällä sohjo-ojia ja postamalla polanteita.
Painorajoituksia on yleensä eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Valtion ylläpitämiä sorateitä Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella on noin 7 350 km ja Keski-Suomen ely-keskuksen alueella noin 2 430 km.
”Viime kevät oli kelirikon kannalta keskimääräistä helpompi lukuun ottamatta Pohjois- Karjalaa, jossa se oli normaali. Alueen tiestölle jouduttiin asettamaan painorajoituksia yhteensä noin 435 kilometriä”, Toppinen kertoo. Eniten painorajoituksia oli juuri Pohjois-Karjalassa. Etelä-Savossa rajoitukset koskivat vain kymmentä kilometriä.
Kelirikkoisten teiden raskasta liikennettä rajoitetaan, jotta tiet pysyvät sellaisessa kunnossa, että jokaiseen talouteen pääsee vähintään henkilöautolla.
Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia, mutta se ei koske elintärkeitä kuljetuksia, kertoo tiedotteessa kunnossapitovastaava Aleksi Mechniakov Keski-Suomen ely-keskuksesta.
”Ely-keskus toivoo, että kelirikolle alttiilla maantiellä tiedossa olevia raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista ja hyödynnettäisiin yöpakkasia. Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, jolloin teiden kantavuus on suurimmillaan”, Mehniakov sanoo.
Kelirikko
Tien pinta tai rakenne pehmenee niin paljon, että tiellä kulkeminen vaikeutuu merkittävästi tai estyy kokonaan.
Tien pinta tai rakenne voi pehmentyä keväällä roudan sulamisen yhteydessä tai rakenteiden vettyessä märkänä myöhäissyksynä tai lämpimänä alkutalvena.
Sorateillä voi esiintyä erityyppistä kelirikkoa kuten pinta- ja runkokelirikkoa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






