Tiedosta trendit, jos tuotat ruokaa
Ruoka on jo lähes lääkettä. Nature and You -terveyskaupassa Helsingissä on tarjolla pussikaupalla terveyden ja hyvinvoinnin raaka-aineita, esimerkiksi erilaisia kasviproteiineja. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoKaikki muuttuu: asuminen, elämäntavat, perheet, tieto terveydestä ja ympäristöstä, tekniikka ja logistiikka.
Muutos vaikuttaa siihen, mitä halutaan ostaa ja syödä, ja uusien vaatimusten pitäisi taas näkyä nopeasti kaupan hyllyillä. Siinäpä haastetta tarjonnalle!
Näitä megatrendejä esitteli viime viikolla vientiä edistävän Finpron tilaisuudessa Tamira Snell tanskalaisesta tulevaisuustutkimuslaitoksesta CIFS:ta.
Muutokset voivat olla yllättäviä.
”Jos olisin kysynyt, mitä ihmiset haluavat, he olisivat halunneet nopeamman hevosen”, kerrotaan Henry Fordin sanoneen. Hän suunnitteli sata vuotta sitten maailman myydyimmän auton.
Yksi markkinoiden mullistaja on maantiede. Kun Kiinaa sekä muuta Aasiaa ja maailmaa katsottiin ennen vain halvan työvoiman näkökulmasta, nyt ne ovat nousemassa kuluttajakastiin.
Raha vaihtaa taskua myös perheissä: Yhdysvalloissa naisten tulojen on arvioitu ylittävän miesten tulot vuonna 2028.
Jos nainen päättää jatkossakin, mitä perhe syö, naisen vaurastuminen voi muuttaa markkinoita.
Katuruoka ei tarkoita enää vain nakkikioskin antimia, vaan trendikästä ruokaa, trendikästä designia, sosiaalisia tapaamisia ja liikuteltavia keittiöitä.
Vanhoja teollisuushalleja vallataan muotiruualle.
Kauppa on kaikkialla ja koko ajan ihmisten kännyköissä. Kävellessä voi saada täsmätietoa lähialueen tarjonnasta.
Myös rahaa ja ympäristöä säästävä jakamistalous toimii näin: naapurustosta löytää avun se, joka unohti käydä pyhiksi kaupassa, ryhtyi leipomaan ilman munia tai kaipaa jakajia suurelle sopalleen.
Ihmiset vanhenevat. Jos kehittyneiden eli OECD-maiden asukkaiden keski-ikä oli vuonna 1950 vain 28,6 vuotta, se on nyt noin 40 ja vuonna 2050 jo 51,1 vuotta.
Myös Suomessa on selvitetty, että ikääntyneet suosivat tavallista pehmeämpää, suolaisempaa ja silti hyvännäköistä ruokaa.
He tarvitsevat omia ”ruokaratkaisuja”: helposti nieltävää, tuhdisti ravitsevaa ja silti maistuvaa ruokaa sopivan kokoisissa ja helpoissa pakkauksissa. Näitä on vielä niukasti tarjolla.
Perheet muuttuvat. Tarjolla on nelihenkisen perheen peruspakkauksia, vaikka esimerkiksi Tanskassa on laskettu olevan 37 erilaista perhetyyppiä kaikkine ydin-, pien-, uusio- ja muine perhemuotoineen.
Yksi ihminen voi myös olla monenlainen kuluttaja: tällä viikolla sinkku yksinhuoltaja ja ensi viikolla monilapsisen perheen pää.
Yksin asuminen lisääntyy. Ruotsissa yksin asuu jo lähes puolet väestöstä ja Japanissa 30 ja Yhdysvalloissa 27 prosenttia ihmisistä, mutta Kiinassa vain 7 ja Brasiliassa 10 prosenttia – toistaiseksi.
Pienten talouksien tarpeita tutkitaan erityisesti Belgiassa ja Hollannissa. EU-komissio tukee ruokatrendeihin liittyvää kehitystyötä.
Terveys on nopeasti vaihtuvaa muotia: tänään ei hiilihydraattia, huomenna kuitenkin terveellistä kaurapuuroa. Proteiinia, pähkinöitä, punajuurta, broileria, Välimerta, Itämerta, puolukkaa ja mustikkaa.
Vauhti tuo tuotannolle haastetta, sillä viljan kasvu vie aikansa, samoin eläintuotannon muutokset, jalostuksesta puhumattakaan.
Uusi kuluttaja haluaa laatua, mutta myös helppoa ja tehokasta.
Niinpä pirtelö on nyt smoothie – superruokaa, johon voi tiivistää koko aterian.
”Ja jotkut kuluttajat vaativat ruokaa, jonka tuottamisessa ei ole syntynyt lainkaan jätettä”, Snell sanoo.
Vaativa kuluttaja joutuu myös pulmien eteen: onko parempi ostaa lähellä tuotettua tavallista lihaa vai luomua Brasiliasta?
Tee-se-itse-terveyteen kuuluvat myös älyhaarukat, jotka huomauttavat, jos hotkit tai syöt liikaa.
”On mukejakin, jotka erottavat Pepsin ja Coca-Colan.”
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
