Tokmannin kannattavuus heikkeni – "Ensimmäinen neljännes on yleensäkin heikoin"
Halpaketju kasvattaa myymälöiden pinta-alaa edelleen tämän vuoden aikana.
Tokmanni uskoo liikevaihdon kasvuun uusien myymälöiden ansiosta. Yhtiön myyntipinta-ala on kasvamassa 26 000 neliömetrillä. LEHTIKUVA / Antti Aimo-KoivistoHalpakauppaketju Tokmannin liikevaihto laski aavistuksen 157 miljoonaan euroon tammi-maaliskuussa. Kannattavuutta mittaava käyttökateprosentti meni 0,9 prosenttia miinukselle verrattuna viime vuoden vertailujakson 1,4 prosenttiin. Yhtiö pitää kuitenkin kuluvan vuoden näkymät ennallaan.
Tokmanni uskoo liikevaihdon hyvään kasvuun uusien myymälöiden ansiosta. Yhtiön myyntipinta-ala on kasvamassa tänä vuonna ainakin 26 000 neliömetrillä.
Tokmannin toimitusjohtajan Heikki Väänäsen mukaan ensimmäinen neljännes on yleensä Tokmannin heikoin. Hankinnoissa satsataan kevät-, kesä- ja joulusesonkeihin.
Vaikka neljänneksen heikko kehitys johtui ensisijaisesti pääsiäisen ajoittumisesta, vuoden 2016 karkauspäivästä sekä talven sääolosuhteista, markkinakehitys ei ollut odotuksiemme mukainen, Väänänen sanoo tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
