Herkkujen Suomi kertoo lähiruuasta
Kalliomäen tilan lampurit Tuomas Mattila ja Viivi Soimes osallistuivat viime vuonna Herkkujen Suomi -tapahtumaan. Kimmo Haimi Kuva: Viestilehtien arkistoKotimaisesta ruuasta, ruuan alkuperästä ja ruokakulttuurista viestiminen on mitä suurimassa määrin osa edunvalvontaa. Siksi MTK on mukana järjestämässä Herkkujen Suomi -tapahtumaa, painottavat viestintäjohtaja Klaus Hartikainen ja ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi MTK:sta.
”Haluamme herättää keskustelua.”
Toinen painava syy tapahtuman järjestämiselle on tarjota pk-elintarvikeyrityksille myynti- ja markkinapaikka.
Tiedämme aikaisempien tapahtumien perusteella, että yrittäjät ovat saaneet pääkaupunkiseudun ravintoloista sekä paikallisista, alueellisista tai valtakunnallisista kaupoista uusia asiakkaita, Syväniemi kertoo.
Hän uskoo, että suomalaisten herkkujen kattaminen pääkaupungin ytimeen luo kauppaketjuille paineita ottaa pk-yrittäjien tuotteita valikoimiinsa.
Rautatientorilla on tarjolla upea valikoima kotimaista ruokaa yrteistä villitryffeleihin.
”Kuluttajat eivät tule ajatelleeksi, että meilläkin on Suomessakin on tarjolla erikoistuotteita”, Hartikainen sanoo.
”Elintarviketeollisuuden pitäisi ymmärtää, että jos näitä herkkuja ei täällä valmisteta ja oteta valikoimiin, ne korvataan tuonnilla”, Syväniemi jatkaa.
Lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi järjestetään 22.–24.8. Helsingin Rautatientorilla. Tapahtuma keräsi viime vuonna yli 60 000 kävijää.
Kävijöille ilmaisen tapahtuman järjestävät tuottajajärjestöt MTK ja SLC, Ruoka Suomi -teemaryhmä, Pienpanimoyhdistys ja Lammin Sahti.
”Jo viime vuonna uudistimme tapahtuman ulkoasua niin, että alueella on helppo kiertää ja mikään paikka ei ole huono.”
Kävijöiden toivomuksesta penkkejä ja pöytiä on viimevuotista enemmän.
”Ihmiset haluavat viettää tapahtumassa aikaa, istuskella ja nauttia hyvästä ruuasta”, Hartikainen perustelee.
Tänä vuonna yritetään entisestään syventää oluen ja ruuan liittoa. Ruokaa myydään maistiaisannoksina, joiden kanssa pitäisi voida siirtyä oluttelttaan.
Suomalaisen ruuan tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011.
Idea tapahtuman järjestämisestä sai alkunsa elintarvikealan viestijöiden tapaamisessa. Siellä todettiin yhteistuumin, että parhaiten suomalaista ruokaa voidaan tuoda esiin järjestämällä tapahtuma Helsingin keskustassa.
”Kävi ilmi, että Ruoka-Suomi-teemaryhmässä oli samanlaisia ajatuksia”, Hartikainen kertoo.
”Lähiruoka, kotimaisuus, ruuan alkuperä puhuttivat joka puolella. Tapahtuma tarvittiin, koska kuluttajien tietoisuutta piti nostaa”, Syväniemi täydentää.
Tapahtuma ei synny itsestään, joten MTK otti vastuun koordinoinnista. Varsinainen tapahtuma syntyy laajan verkoston yhteistyönä.
”Yhteistyö toimii ja MTK:hon yhteistyökumppanina luotetaan”, Hartikainen ja Syväniemi kertovat.
MAIJA ALA-SIURUA
Elintarvike-
teollisuuden pitäisi ymmärtää, että jos näitä
herkkuja ei täällä valmisteta ja oteta valikoimiin, ne
korvataan
tuonnilla.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
