Hajautettu hydrauliikkalupaa isoa energiansäästöä
HANNOVER, saksa (MT)
Maatalousteknologian tuoreimpia tutkimustuloksia esiteltiin viikko sitten Saksan Hannoverissa yli tuhannelle yliopistojen ja konevalmistajien edustajalle. Suomalaisia oli mukana parikymmentä.
Tutkimusten kirjo ylsi sähköisestä voimansiirrosta ja maan tiivistymisestä traktorin kuljettajien toimien ymmärtämiseen.
Karlsruhessa teknologiainstituutti tutkii puutavarakuormaimen suljetun hydrauliikkajärjestelmän korvaamista hajautetulla mallilla. Hydrauliikkapumput sijoitetaan lähelle käyttökohdetta ja niitä pyöritetään sähköllä.
Laskelmat osoittavat, että kuormainkäytössä energiankulutus voidaan helposti puolittaa, kun hydrauliikkaa tuotetaan vain silloin, kun sitä tarvitaan, toteaa diplomi-insinööri Martin Scherer Karlsruhen teknologiainstituutista.
Schererin mukaan usein hydrauliikkaa tarvitaan vain prosentti kokonaisajasta, mutta pumppu käy koko ajan.
Munchenin tekninen yliopisto on verrannut nykyisiä portaattomia voimansiirtoja sähköisiin ajosilppurissa. Diplomi-insinööri Markus Heckmann arvioi sähköisen järjestelmän säästävän noin 15 prosenttia energiankulutuksesta.
Haittojakin on. Sähköiset ratkaisut ovat painavia, mikä saattaa lisätä maan tiivistymistä. Isossa ajosilppurissa painoero voi olla 400 kiloa. Sähkömoottorit tarvitsevat myös jäähdytystä.
Maailman standardointijärjestö ISO valmistelee standardia traktorin ja työkoneen välisille sähkökytkennöille ja voimansiirrolle. Kolmivaiheisen 480 voltin vaihtovirran rinnalle on tulossa järeä 700 voltin tasavirta.
Konevalmistajat ovat jakautuneet kahteen leiriin. John Deere suosii vaihtovirtaratkaisuja, kun Agcon, New Hollandin ja Claasin rypäs kannattaa tasavirtaa.
Fendtin sähkökonseptia esitellyt Wolfgang Breu Agcolta pitää tasavirtaa yhtiölle ykkösvaihtoehtona. Traktorin ja työkoneen väliin tarvitaan vain yksi sähkökaapeli, kun moottoreita voidaan ohjata erikseen Isobus-väylän kautta.
Jos sähkö siirretään vaihtovirtana, jokaiselle moottorille tarvitaan erillinen syöttö.
John Deeren edustaja piti linjausta yksipuolisena, koska standardiin on tulossa molemmat vaihtoehdot.
Euroopan maatalouskonevalmistajien elektroniikkatyöryhmä valmistelee esitystä traktorin ja työkoneen välisen tiedonsiirtoväylän seuraavasta versiosta Isobus Automationista. Tarkoitus on, että työkoneen annetaan ohjata traktoria.
Laillisuus ja turvallisuuskysymykset vaativat selkeyttämistä. Kuka vastaa, jos työkoneen ja traktorin tiedonsiirrossa on ongelmia ja se aiheuttaa onnettomuuden, toteaa diplomi-insinööri Floria Ahlers AgBrainilta.
Turvallisuuspuutteiden takia Ahlers suhtautuu varauksellisesti tabletteihin, joita sovitetaan ripeää tahtia maatalouskoneisiin.
Heti perään Jan Horstmann Kronelta kertoi yhtiön tablettisovelluksista. Horstmann uskoo tablettien yleistyvän nopeasti traktorin ohjaamoissa. Ne ovat tehokkaita ja edullisia verrattuna nykyisiin terminaaleihin. Turvallisuuteen liittyvät ongelmat ovat ratkaistavissa.
Horstmannin mukaan tabletit helpottavat järjestelmien päivittämistä, kun netistä voidaan ladata uusimmat sovellukset.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
