Maatalouden ajot ovat poikkeus
MTK on viranomaisten kanssa samaa mieltä siitä, että ammattimaiseen tavarankuljetukseen tarvitaan liikennelupa, kuljettajan ammattipätevyys ja sekä C-kortti.
Sen sijaan tilan omat ajot ja vähäiset kuljetukset voi hoitaa ilman ammattipätevyyttä.
”Yksiselitteistä rajaa ammattipätevyyttä vaativiin kuljetuksiin ei ole. Kaikkia eri vaatimuksia ja polttoainevaihtoehtoja varten on omat lakinsa, joissa on vielä melkoisesti poikkeuksia ja niihin kaikkiin omat tulkintansa”, sanoo asiamies Ilpo Mattila MTK:sta
Mattilan mukaan kaikki maa- ja metsätalouden kuljetukset ja ajot, joissa saa käyttää moottoripolttoöljyä ja joihin riittää T-kortti, voidaan liikennetraktorillakin hoitaa ilman liikennelupaa ja ilman ammattipätevyysvaatimusta. Asiasta on voimassa Vaasan hovioikeuden päätös.
Muissa ajoissa, kuten lumenaurauksessa, liikennetraktorille on voimassa LT-korttivaatimus. Liikenneluvallisessa ajossa vaaditaan liikennetraktorikuskilta edelleen C-kortti.
”Tässä tulkinta saattaa johtaa outoihin rajoihin. Jotkut ovat sitä mieltä, että esimerkiksi heinän niittäminen traktorilla tienpenkoilta vaatii ammattipätevyyden.”
”Ajettaessa maatilan kuorma-autolla maatalousajoja avautuu villi maailma. Liikennelupaa ei onneksi tarvita, mutta ammattipätevyysvaatimus on tulkinnanvarainen”, Mattila sanoo.
Ammattipätevyyttä ei vaadita, kun kuorma-autolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Toinen poikkeus vaatimuksiin on, kun kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita. Vähäinen määrä tarkoittaa esimerkiksi torikauppaan meneviä tuotteita.
MTK:n mukaan omalla tilalla käytettävien rehujen, lannoitteiden ja miksei kauppaan menevän oman viljan kuljetus pitäisi olla mahdollista ilman uutta ammattipätevyysvaatimusta, olipa kuskina isäntä tai renki, joiden päätyötä kuljetus ei ole.
Uusia tulkinnan paikkoja on luvassa, kun liikenneluvallisen kuljetuksen alue laajenee 10.9.2014 koskemaan myös traktorilla tehtäviä kaupallisia tavarankuljetuksia.
”Tärkeää on ettei maa-, metsä-, eläin-, tai kalatalouden traktorilla tehtäviin kuljetuksiin tarvita uutta traktoriliikennelupaa”, summaa Mattila.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
