Suomen-matkailu kaipaa näkyvyyttä maailmalla
Matkailubisnes tuo Suomelle noin viiden miljardin euron vuosittaiset tulot. Tämä kattaa kolme prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.
”Huomionarvoista on, että matkailu kasvoi viime vuonna samalla, kun Suomen talous muuten vajosi”, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) huomauttaa.
”Matkailussamme on valtavia mahdollisuuksia mutta myös selkeitä haasteita. Pohjoisen Suomen yrittäjän näkökulmasta isoimmat näistä ovat tunnettuus ja saavutettavuus”, toteaa Rukakeskus Oy:n kaupallinen johtaja Ville Aho.
Aho vetosikin päättäjiin, ettei Kittilän ja Kuusamon lentoyhteyksiä hankaloitettaisi valtion toimin.
”Manner-Euroopassa Suomi on löydetty talvimaana, mutta emme ole onnistuneet markkinoimaan upeaa kesäämme. Meillä on lämmin, muttei tukahduttavan kuuma kesäsää, tuhansia järviä ja yöttömät yöt. Siitä ei ulkomailla tiedetä”, sanoo MTV3:n Pariisin kirjeenvaihtaja Helena Petäistö.
Ylivoimaisesti merkittävin osa Suomen matkailun kasvusta tulee itärajan takaa.
”Meillä on kolme valttia: Lappi, luonto ja Venäjä. Lappi on uniikki alue, jollaista ei löydy muualta maailmasta. Puhdas luonto on itsestään selvä valtti. Käytännössä kaikki matkailumme kasvu tulee tällä hetkellä Venäjältä. Tässä asiassa maantieteellinen läheisyys on etu”, Vapaavuori luetteli.
Suomeen ulkomailta tulevasta matkailusta karkeasti puolet suuntautuu pääkaupunkiseudulle, neljäsosa Lappiin ja neljäsosa maan muihin osiin.
”Sanoisin, että Helsinki ja Lappi pärjäävät hyvin omissa sarjoissaan, mutta muun maan matkailu ontuu”, elinkeinoministeri linjaa.
Suomalaisen matkailun tulevaisuutta pohdittiin Suomi Areenassa torstaina.
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
