
Kiuasmarkkinoiden haastaja koki korona-ajan aluksi rajun takaiskun − nyt vienti vetää taas, vaikka koronabuumi onkin väistynyt
Esimerkkejä saunabuumimaista ovat Japani, Yhdysvallat ja Norja.
Narvi on saunamarkkinoiden haastaja, jonka liikevaihdosta noin neljännes tulee viennistä. Kuva: Jarkko SirkiäKiuasvalmistaja Narvin myyntijohtaja Jesse Hämäläinen kertoo, että vienti vetää hyvin, mutta eri tavalla kuin vaikkapa kaksi vuotta sitten. Vielä aiemmin markkina oli hyvin stabiili.
Aiemmin nähdyssä stabiilissa markkinassa tilauksia tuli tasaisesti tietyistä samoista vientimaista, mikä auttoi Narvia pitämään yllä tasaista, muutaman prosentin vuosittaista kasvua. Viennin osuus Narvin liikevaihdosta on noin 25 prosenttia.
”Nyt enemmän alueelliset saunabuumit ympäri maailman pitävät meidät kiireisinä”, Hämäläinen sanoo.
Esimerkkejä saunabuumimaista ovat Japani, Yhdysvallat ja Norja.
Hämäläinen arvioi, että esimerkiksi Japanissa saunabuumia selittävät terveysvaikutukset ja Norjassa taustalla on taas enemmänkin rentoutuminen.
”Siellä on trendikästä käydä Oslon keskustassa hyvin askeettisissa olosuhteissa saunomassa ja kertoa siitä vaikka Instagramissa”, Hämäläinen pohtii Norjan tilannetta.
Hämäläinen ajattelee, ettei saunabuumi itse asiassa missään vaiheessa ole hyytynyt, vaikka joku saattaa olla toistakin mieltä. Buumille alkupiste löytyy suunnilleen vuodesta 2018.
”Alkoi tulla näitä vakavasti otettavia lääketieteellisiä tutkimuksia, ja sauna alkoi nostaa päätään.”
Korona-aika kiihdytti buumia entisestään.
Korona-aika ei ollut Narville myynnin näkökulmasta pelkkää juhlaa, sillä Narvin tehdas paloi vain hieman korona-ajan alun jälkeen heinäkuussa 2020. Kuva: Narvi OyVientiin kelpaavat nykyään erityisesti hieman perustasoa hienommat sähkökiukaat. Koska Narvilla on myynnissä myös puukiukaita, se ei ole kärsinyt vaikkapa energiakriisistä niin paljoa kuin moni muu valmistaja, joka tekee vain sähkökiukaita.
Perinteisten vientimaiden suhteen tilanne on melko sama kuin kotimaassa. Nyttemmin koronabuumi on väistynyt, ja energiakriisi puraisi hieman etenkin sähkökiukaiden myyntiä. Narvin näkökulmasta näihin perinteisiin vientimaihin lasketaan Ruotsi, Baltian maat, Hollanti ja Belgia.
Ehkä hieman yllättäen Venäjä ei ole Narville ollut enää viime vuosina kovin merkittävä markkina. Aiemmin Venäjäkin veti hyvin, mutta jo ennen Ukrainan sodan alkua markkina hiipui niin, että itänaapuriimme myytiin loppuvaiheessa enää kaikkein kalleimpia Aito-sarjan kiukaita.
”Länsimaalainen peruskiuas ei enää tuonut heille yhtä suurta lisäarvoa”, Hämäläinen pohtii.
Korona-aika ei ollut Narville myynnin näkökulmasta pelkkää juhlaa, sillä Narvin tehdas paloi vain hieman korona-ajan alun jälkeen heinäkuussa 2020.
Tulevaisuuteen Narvi suhtautuu kunnianhimoisesti. Myyntijohtaja ennakoi, että jatkossa pärjäävät vahvat valmistajat, joiden laatu vastaa lupauksia. Narville mahdollisuuksia avaa se, että nykyisten kiukaiden tilalle ostetaan luultavasti korkealaatuisia kiukaita.
”Laatu tulee paranemaan jatkossa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






