
Kivijalkaliike on erittäin tärkeä maaseudun vanhenevalle väestölle – ”Vaikka olisi tilannut laitteen jostain muualta, aina voi tulla kysymään apua”
Verkkokauppa ei uhkaa pienen paikkakunnan kodinelektroniikkaliikettä. Asiakaskunta tulee laajalta alueelta ja tarvitsee henkilökohtaista palvelua.Kärsämäki
Jonna Kangaskokon mukaan maaseudulla on kysyntää henkilökohtaiselle palvelulle. Teknisen neuvonnan lisäksi tutut asiakkaat saattavat käydä liikkeessä ihan vain juttusilla. Kuva: STUDIO TIMO HEIKKALA OYValtatie 4 halkaisee Kärsämäen keskustan Pohjois-Pohjanmaalla. Yksi tienvarren yrityksistä on Jonna Kangaskokon ja Tiina Hyvärisen pyörittämä Veikon Koneen myymälä.
Liikkeen perustivat aikoinaan Kangaskokon isovanhemmat 50-luvulla, ja sitä jatkoivat hänen vanhempansa. Kangaskokko itse työskenteli pitkään pankissa, mutta veri veti jatkamaan perheyritystä.
”Puolisoni on maanviljelijä, joten hänestä ei tähän ollut kaveriksi, enkä yksin halunnut alkaa yrittäjäksi.”
Vuonna 2012 Kangaskokolle tuli tilaisuus jatkaa yritystä, kun hän päätti ryhtyä toimeen yhdessä silloisen työkaverinsa Hyvärisen kanssa.
Järjestelyissä on se hyvä puoli, että asiakaskontaktit ovat laajalla alueella ja sujuva palvelu mahdollistuu.
Yhtiökumppanit pyörittävät liikettään kahdestaan, ja vain toinen heistä on kerrallaan myymälässä. Ulkopuolisia työntekijöitä ei ole, mutta asiakaspalvelu soljuu mukavasti.
”Meillä on ihanat asiakkaat, jotka jaksavat hetken odottaakin, jos on ryysistä.”
Kangaskokko ja Hyvärinen vuorottelevat myymälän hoidon ja juoksevien asioiden kanssa. Kun toinen on myymälävuorossa, toinen hoitaa kotoa käsin toimistotöitä sekä kotiinkuljetuksia ja asennuspalveluja.
Kangaskokko asuu Kärsämäellä ja Hyvärinen muutaman kymmenen kilometrin päässä Piippolassa. Järjestelyissä on se hyvä puoli, että asiakaskontaktit ovat laajalla alueella ja sujuva palvelu mahdollistuu: Kangaskokko hoitaa Kärsämäen seudun, Hyvärinen Piippolan alueen pohjoisempana.
Kangaskokon mukaan 2 500 asukkaan Kärsämäeltä ei asiakkaita riittäisi kylliksi, joten lähikuntien asiakkaat ovat tärkeitä.
Lähin kodinelektroniikkaa myyvä liike on reilun 30 kilometrin päässä oleva Haapajärven Veikon Kone.
Hannu Kyllönen kävi vaimonsa Airan kanssa ostamassa mikrouunin. Haapavedellä asuvalle pariskunnalle tulee lähimpään kodinkoneliikkeeseen matkaa muutamia kymmeniä kilometrejä. Kuva: STUDIO TIMO HEIKKALA OYNyt myymälään saapuvat Aira ja Hannu Kyllönen Haapavedeltä. He ovat tulleet ostamaan mikrouunia, mutteivät itselleen.
”Palvellaan tässä näitä vielä vanhempia ihmisiä”, Aira nauraa.
Kärsämäen Veikon Kone valikoitui ostopaikaksi sijaintinsa perusteella. Mikron ostaja asuu Kärsämäellä, eikä Haapavedellä ole kodinkoneliikettä.
”Tällaista se on täällä maaseudulla. Maalla ei ole paljon liikkeitä”, Aira toteaa.
Kangaskokko esittelee heille valikoiman, ja Kyllöset löytävätkin sopivan oloisen laitteen. Ennen ostopäätöstä he käyvät kuitenkin mikron tulevan omistajan luona tämän kotona esittelemässä vaihtoehdot.
Pariskunta palaakin liikkeeseen saatuaan ostoluvan ja riittävän summan käteistä rahaa, ja kaupat lyödään lukkoon.
Jonna Kangaskokko on kodinkonekauppias kolmannessa polvessa. Myymälä on muuttanut nykyiseen kiinteistöönsä vuonna 2002 sadan metrin päästä. Kuva: STUDIO TIMO HEIKKALA OYMoni tarvitsee neuvontaa kädestä pitäen.
Kangaskokon mukaan pikkupaikkakunnalla kivijalkamyymälä on edelleen vahvoilla, vaikka verkkokaupat kilpailevat asiakkaista. Väestö alueella on melko iäkästä, ja vanhemmat ihmiset saattavat vierastaa verkkopalveluiden käyttöä.
Kauppiaan työhön kuuluu paljon neuvontaa ja teknistä tukemista, joka ei välttämättä suoraan myynnissä näy. Maksavia asiakkaita käy päivässä viitisenkymmentä, mutta todellinen kävijämäärä on isompi.
Kangaskokon mukaan asiakkaat tulevatkin heille usein palvelun perässä. Moni tarvitsee neuvontaa kädestä pitäen, ja Kangaskokko ja Hyvärinen käyvät paljon kotikäynneillä käynnistelemässä televisioita ja vaihtelemassa sim-kortteja.
”Olemme sanoneet, että vaikka olisi tilannut laitteen jostain muualta, aina voi tulla kysymään apua.”
Pienellä paikkakunnalla myyjä tuntee asiakkaan tarpeet usein jo vanhastaan ja tuttuihin ihmisiin on syntynyt luottamuksellinen suhde.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








