
Junakuljetukset Kiinaan tarjolle myös elintarvikkeille – Atria epäilee tuoreen sianlihan kestävyyttä viileäkonteissa
Nurminen Logistics laajentaa junakuljetuksia Helsingin Vuosaaresta Kiinaan myös elintarvikkeisiin. Lihatalot vievät sianlihaa nykyisin pakasteena meriteitse.
"Junakuljetukset ovat nyt varmin tapa saada rahtikuljetukset Kiinaan, lento- ja merirahtikuljetuksissa on epävarmuutta koronan vuoksi", arvioi Nurminen Logisticsin Olli Pohjanvirta. Kuva: Veikko Somerpuro, Rimma Ahonen"Kiinan-junamme toimii todella hyvin, ja on myyty täyteen molempiin suuntiin nyt maaliskuussa ja huhtikuussa Koronasta huolimatta. Asiakaskunta on erittäin monipuolista. Näin pidetään ulkomaankauppa käynnissä", kertoo Nurminen Logisticsin hallituksen puheenjohtaja Olli Pohjanvirta MT:lle.
Junarahtina Vuosaaren satamasta Kiinan Hefeihin kulkee metsäteollisuuden tuotteita, muovipakkauksia, ja muun muassa konepajojen tarvitsemia komponentteja ja osia. Kiinasta päin Suomeen konteissa kulkee kulutustavaroita kuten kaiuttimia ja nyt koronapandemian aikana myös suojavälineitä virusta vastaan.
Huhti–toukokuussa Nurminen Logistics laajentaa kuljetustarjontaansa myös elintarvikkeisiin: Venäjä poisti kiellon elintarvikkeiden transito-kuljetuksilta Kiinaan kolme viikkoa sitten.
Elintarvikekontit sinetöidään transponderein.
"Meillä tulee huhtikuussa koe-erät kylmäkuljetuksille. Myös elintarvikkeille kuten viljatuotteille, jotka eivät tarvitse kylmäkuljetusta, uskomme tämän tuovan ison mahdollisuuden ja suhteellisen nopean reitin suomalaiselle elintarviketeollisuudelle Kiinassa."
Lihatalot Atria ja HKScan vievät sianlihaa nyt meriteitse pakastettuna Kiinaan. Nurminen Logistics tarjoaa mahdollisuutta viedä liha tuoreena ja neljään asteeseen viilennetyissä konteissa. Pohjanvirta arvioi tuoreena myytävän lihan hintatason olevan Kiinassa parempi, kun sitä ei tarvitse hinnoitella Australiasta ja Brasiliasta tulevan kilpailijoiden pakastelihan kanssa.
Logistiikkayhtiö käy neuvotteluja kotimaisten lihatalojen kanssa. Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn vahvistaa neuvottelut:
"Kylä tämä tietyllä tavalla meitä kiinnostaa, mutta hintataso on kuljetuksille rajoitteena: Kallis kyyti se on."
Merikuljetus on hidas, mutta hintatasoltaan edullinen.
"Liha ei kestä kuljetusta plus neljässä asteessa. Lämpötilan pitäisi olla pikkuisen miinuksella, sitten voitaisiin ryhtyä puhumaan kuljetuksista. En sano, ettei se olisi mahdollista, mutta lämpötila ei saa sahata", Gröhn sanoo.
Nykyisin Atrian asiakkaat Kiinassa odottavat saavansa lihan pakastettuna.
Nurmosta Atria vie Ruotsin-tehtailleen tuorelihaa, mutta kuljetusmatka sinne kestää vain 1,5 vuorokautta.
Myös HKScan vahvisti lyhyesti sähköpostilla yhtiön neuvottelevan lihan junakuljetuksista Kiinaan:
"HKScan käy Nurminen Logisticsin kanssa neuvotteluja lihan viennistä Kiinaan mahdollista uutta rautatieyhteyttä hyödyntäen."
Nurminen Logisticsin kannattavuus on ollut heikko viime vuosina. Yhtiön liikevaihto viime vuodelta oli 69,3 miljoonaa euroa ja oikaistu liiketulos tappiolla 1,9 miljoonaa euroa.
Kiinajuna on ollut yhtiölle kasvavaa liiketoimintaa, ja Pohjanvirran mukaan "se lähestyy sille asetettuja tavoitteita."
Jo vuonna 1886 perustetulle logistiikka ja huolintayhtiölle Kiinan-juna osuus liikevaihdosta voi olla 10–20 prosenttia kuluvana tilivuonna.
Logistiikkayhtiö Nurminen Logistics on tarjonnut loppuvuodesta 2018 lähtien suoraa Suomi–Kiina -junayhteyttä. Kysyntä kolmannelle vaihtoehdolle lento- ja merirahdin välillä on yhtiön mukaan kasvanut sekä Suomessa että ulkomailla. Rahtijuna Helsingin Vuosaaren satamasta Kiinan sisämaassa sijaitsevaan Hefeihin mahdollistaa kuljetuksen kahdessa viikossa Itä-Aasian ja Itämeren välillä. Nopeimmillaan juna on ollut perillä 11 vuorokaudessa.
Junarahti vastaa niihin katveisiin, jotka ovat jääneet lento- ja merirahdin väliin. Koronapandemian aikana suoria lentorahtiyhteyksiä Suomesta Kiinaan on poistunut, ja lentorahti on pitänyt ensin kuljettaa Keski-Eurooppaan jatkolentoa varten.
Merirahdeissa paluurahtien puuttuessa Kiinasta, kontit ovat jääneet Kiinan satamiin normaalia pidemmäksi aikaa. Nurminen Logisticsin Pohjanvirran mukaan vasta nyt merikuljetuksia on paluumatkalla Eurooppaan. Tyypillisesti merimatka voi kestää noin 1,5 kuukautta.
Nurminen Logisticsilla on säännöllinen junayhteys Kiinan Hefeihin ja takaisin. Edellinen, 20. maaliskuuta Vuosaaresta lähtenyt juna oli myyty täyteen, samoin 3. huhtikuuta lähtevä seuraava juna on jo rahtia täynnä.
Junien minimipituus on 41 vaunua, ja maksimipituuteen 50 vaunua on jo turvauduttu kysyntään vastaten.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
