Koululaiset, papat ja potilaat ehkä samaan kyytiin
Yhteiskunnan maksamien kuljetusten ja joukko-liikenteen yhdistämistä maaseudulla kaavaillaan valtioneuvoston liikenne-poliittisessa selonteossa. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoMaaseudun yhteiskuljetuksiin suunnitellaan isoa muutosta.
Valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa linjataan, että kuljetuksissa tulisi tiivistää yhteistyötä.
Torstaina toimittajille annetun luonnoksen mukaan koulukuljetukset, sosiaali- ja terveystoimen kuljetukset, Kelan korvaamat kuljetukset sekä avoin joukkoliikenne voitaisiin yhdistää joustavaksi kokonaisuudeksi.
Asialle tarvitaan vielä poliittinen siunaus kehysriihessä.
Suunnitteilla on liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan hallinnon raja-aitojen kaataminen.
”Samasta kylästä lähtee kaksi mummoa vierekkäisistä taloista. He eivät voi lähteä samaan taksiin, vaikka suunta on sama, kun toinen on eri puulaakin maksamalla kyydillä”, Kyllönen kuvaa saamaansa palautetta.
Hänen mukaansa taksi- ja linja-autoliikenteen välimaasto on nyt selvitettävä.
”Kutsuohjattu joukkoliikenne tuo omat mahdollisuutensa.”
Kouvolan seudulla eri sektoreiden yhteisellä kuljetuskokeilulla on Kyllösen mukaan saatu aikaan mittavia säästöjä. Niitä tarvitaan, sillä julkisesti maksettujen kyytien korvausten arvioidaan nousevan vuoteen 2030 mennessä 1,4 miljardiin euroon.
Vuonna 2010 yhteiskunta maksoi erityisryhmien matkakustannusten korvauksia noin 650 miljoonaa euroa. Yhteistyön tiivistäminen voisi selonteon mukaan pysäyttää nousun 900 miljoonaan euroon.
Poikkihallinnollinen yhteistyö vaatii lasku- ja maksujärjestelmien ja lainsäädännön kehittämistä sekä joukkoliikenteen tukijärjestelmän uudistamista.
Liikennepoliittisen selonteon mukaan yhteistyö turvaisi myös maaseudun joukkoliikenteen.
”Myös maaseudulla on voitava liikkua ilman omaa autoa”, linjaa Kyllönen.
”Suomessa on vuosien mittaan lakannut satoja vuoroja maaseudulta. On perinne, että ei olla pystytty järkeistämään asioita”, ministeri sanoo.
Liikennepoliittisen selonteon lausuntoaika on juuri päättynyt. Eduskunnan on määrä käsitellä liikenne- ja viestintäpoliittisen ministerityöryhmän laatima selonteko ennen kesätaukoa.
Kyllönen toivoo eduskunnassa keskustelua alemman tieverkon tulevaisuudesta.
Selonteon mukaan alemman verkon kunto joustaa rahoituksen mukaan.
”Tämä on ollut iso ongelma ja kysymys vuosien ajan”, Kyllönen toteaa.
Toisaalta paperi linjaa, että maaseudun asukkaiden ja yritysten toimintamahdollisuudet on kuitenkin turvattava tarjoamalla riittävä liikkumisen ja kuljetusten peruspalvelutaso.
Selonteossa esitetään myös, että erittäin vähäliikenteisiä tavaraliikenteen ratoja ei perusparanneta. Niillä säilytetään liikennöintiedellytykset vain tapauskohtaisesti. Vähäliikenteisen tieverkon avustusjärjestelmiä tulee selonteon mukaan tarkastella.
Lisäksi yksityistielainsäädäntö kaipaa Kyllösen mukaan uudistamista.
”Tämä on yksi lainsäädännöistä, jota on rakennettu asia asian päälle, katsomatta kokonaisuutta.”
Muutoksista ei vielä ole tietoa, mutta niiden tarkoituksena on teiden hallinnoinnin, vastuunjaon ja avustusjärjestelmien yksinkertaistaminen.
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
