Vartioimattomat tasoristeykset ovat edelleen yllättävän yleisiä – näin paljon puomillisia tasoristeyksiä on
Liikenneturvan teettämän kyselyn perusteella suomalaiset tiesivät tasoristeyksessä toimimisen hyvin, mutta vartioimattomien tasoristeyksien määrä yllätti.Suomen rataverkossa on 2 515 tasoristeystä, joista yllättävän harva on varustettu varoituslaitteilla. Vain joka neljässä tasoristeyksessä on varoituslaitteisto, joten 75 prosentissa tasoristeyksistä on vain stop-merkki.
Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia tasoristeyksistä. Yhdistyksen teettämän kyselyn perusteella 93 prosenttia suomalaisista tiesi, miten tasoristeys toimii.
Yllätyksenä suomalaisille kyselyn perusteella tuli, että valtaosasta tasoristeyksiä puuttuu varoitusjärjestelmä. 28 prosenttia Liikenneturvan teettämän kyselyyn vastanneista piti taruna väitettä, jossa sanottiin suurimman osan tasoristeyksistä olevan niin kutsutusti vartioimattomia.
Melkein puolella vastaajista eli 48 prosentilla oli oikea käsitys asiasta.
”Varovaisuus on tarpeen välittämättä siitä, lähestyykö puomillista vai puomitonta risteystä”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä alleviivaa.
Radan ylittämisessä vastuu on aina Kivilän mukaan ylittäjällä.
”Osa puomittomista risteyksistä on varustettuja STOP-merkillä. Pysähtymismerkkiä tulee ehdottomasti aina noudattaa”, hän muistuttaa.
Kivilän mukaan kuljettajan tulee aina varmistaa, ettei junaa näy. Rataa ei saa missään nimessä lähteä ylittämään, jos varoituslaitteet hälyttävät tai puomi on edes laskeutumassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







