Lappi tavoittelee 1,5 miljardin euron matkailutuloa – kasvua haetaan erityisesti lumettomalle kaudelle
Jo nyt vilkkaana matkailumaakuntana tunnettu Lappi tavoittelee 1,5 miljardin euron matkailutuloa vuonna 2030. Aikeena on kasvattaa erityisesti lumettoman ajan matkailua raideliikennettä ja lentoyhteyksiä kehittämällä.
Lapin matkailustrategiassa haetaan toukokuusta lokakuulle ulottuvalle lumettomalle kaudelle kasvua erityisesti ulkomaisten yöpymisestä ja vapaa-ajan matkailusta. Kuva: Kari SalonenTavoitteet sisältyvät perjantaina julkistettuun matkailustrategiaan. Strategia on laadittu neljälle seuraavalle vuodelle, mutta se kurkottaa kauemmas.
Tavoitteena on matkailusta saatavien tulojen nostaminen vuonna 2030 1,5 miljardiin euroon. Tämä edellyttää noin viittä miljoonaa rekisteröitynyttä yöpymistä vuosittain.
Talvimatkailu on ollut Lapin ”syömähammas”, mutta nyt myös lumettoman ajan matkailua halutaan lisätä. Siitä saatava tulo on tarkoitus nostaa 600 miljoonaan euroon eli 40 prosenttiin koko vuoden matkailutulosta.
Toukokuusta lokakuulle ulottuvalle lumettomalle kaudelle kasvua haetaan erityisesti ulkomaisten yöpymisestä ja vapaa-ajan matkailusta. Sesonkivaihtelun tasaamisen etuja ovat muun muassa ympärivuotiset työpaikat ja vakaampi pohja investoinneille.
Talven huippusesonkien kysyntää taas halutaan kasvattaa maltillisesti ja kestävästi kapasiteetin sekä ekologisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kantokyvyn rajoissa.
Strategian toinen keskeinen tavoite on kehittää Lapin saavutettavuutta. Tämä tarkoittaa suorien kansainvälisten lento- ja ratayhteyksien lisäämistä erityisesti lumettomaan aikaan. Tavoitteena on myös, että matkaketjut toimivat niin Lapin sisällä kuin rajat ylittävästi.
Osana myynnin lisäystä nähdään digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen. Kunnianhimoisena tavoitteena on Lapin nostaminen matkailun digitaalisen myynnin ja markkinoinnin edelläkävijäksi.
Myös matkailussa pidetään tärkeänä vastuullista kehittämistä: sitä, että matkailutoiminnan hyödyt jakautuvat mahdollisimman tasaisesti eri sidosryhmien kesken ja haitalliset vaikutukset paikallisten elämään ovat mahdollisimman pienet ja elinkeino tuottaa alueelle työpaikkoja ja tuloja.
Strategiassa korostetaan myös paikallisen kulttuurin ja paikallisten asukkaiden arvojen kunnioittamista sekä kulttuuriperinnön monimuotoisuuden edistämistä. Matkailun haitallisia ympäristövaikutuksia halutaan vähentää ja matkailun tapahtuvan luonnon kanto- ja uusiutumiskykyä kunnioittaen.
”Matkailuelinkeinolla on hienot edellytykset toimia esimerkkinä ja tuottaa uusia innovatiivisia tapoja edistää kestävyyttä Lapissa”, Lapin liiton vt. yhteysjohtaja Mervi Nikander uskoo.
Lapin liiton vahvistama matkailustrategia on laadittu laajassa yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa. Näkemyksiä strategiaan ovat antaneet matkailuyrittäjät, matkailun alueorganisaatiot, kunnat, matkailun koulutus- ja tutkimuslaitokset sekä matkailun kehittämisorganisaatiot.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
