Väärentäjät uhkaavat Berlusconin lempikinkkua
Kansainvälisillä elintarvikemarkkinoilla liikkuu nykyään niin valtavat määrät rahaa, että brändituotteiden väärentämisestä on tullut houkuttelevaa liiketoimintaa. Muun muassa parmankinkku taistelee maineensa puolesta.Viime vuonna parmankinkku oli Italian suurin delityyppinen vientituote. Valmiiksi viipaloidusta kinkusta yli 75 prosenttia viedään ulkomailla.
Nyt kansallinen ylpeys yrittää säilyttää uskottavuutensa markkinoilla, joilla tunnettujen ruokabrändin väärentäminen houkuttelee.
Parmankinkku on EU:n nimisuojaama tuote. Sitä saa valmistaa vain tietyllä alueella Pohjois-Italiassa. Valmistajien yhteenliittymä perustettiin vuonna 1963 ja siihen kuuluu noin 160 valmistajaa.
Moni suomalainen yhdistää parmankinkun Italian ex-pääministeriin Silvio Berlusconi in. Hän lobbasi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen päämajan Parmaan, koska suomalainen ruokakulttuuri oli italialaispoliitikon mielestä ala-arvoista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

