Hontelo taloustilanne muokkaa maatalouskauppaa
”Koneita hankittaessa myyjän ja ostajan on kohdattava kasvokkain”, Antti Meriläinen sanoo. K-maatalous Kuva: Viestilehtien arkistoMaatalous on jatkuvassa rakennekehityksessä, mutta niin on maatalouskauppakin.
K-maatalouden ketjujohtaja Antti Meriläinen kertoo, että sekä asiakkaat että teollisuus etsivät suuntaa, johon edetä. ”Teollisuus miettii, mitkä ovat tulevaisuuden jakelukanavat, joilla menestyy.”
Maatilojen tiukka taloustilanne näkyy kaupassa. Suuria investointeja kuten traktoreiden ja puimureiden hankintaa harkitaan todella tarkkaan. Käyttötavaraa menee kaupaksi entiseen tapaan, mutta ostoajankohdat ovat siirtyneet lähemmäs käyttöajankohtaa.
Muutaman tuhannen euron hintaisia koneita sen sijaan ostetaan hyvin lyhyelläkin harkinta-ajalla ja kaupan saa monesti se liike, joka pystyy toimittamaan halutun laitteen nopeimmin asiakkaalle.
Lannoitekaupassa viljelijät ovat tällä hetkellä hyvin harkitsevia, Meriläinen sanoo. Yleensä lannoitteiden hinnat kulkevat viljan hinnan kanssa samaan suuntaan. Nyt lannoitteet ovat kallistuneet, vaikka vilja on halventunut.
Lannoiteteollisuus on kertonut lannoitteiden raaka-aineiden kallistuneen muun muassa Ukrainan tilanteen vuoksi.
Meriläinen ei lähde ennustamaan lannoitteiden hintakehitystä. Huolta herättää ostojen venyminen keväälle. Silloin toimitusvarmuus tiloille ennen kylvöjä voi kärsiä.
Vallalla on ajatus, että suuri osa kaupasta siirtyy tulevaisuudessa internettiin. Verkkokauppa on kasvanut ja myös viljelijöiden suorat konehankinnat ulkomailta ovat lisääntyneet.
Meriläinen sanoo, että perinteistä kauppaa ja myyjää tarvitaan jatkossakin.
Hän toteaa, että tarvikekauppaa voi käydä verkkokaupassakin, mutta suurissa investoinneissa, kuten konekaupassa, tarvitaan keskustelua. Myyjän ja ostajan on kohdattava kasvotusten.
K-maatalouden tutkimuksen mukaan 69 prosenttia viljelijöistä aloittaa hankintapäätöksen valmistelun tutkimalla vaihtoehtoja internetissä.
Meriläinen pohtii, että verkosta löytää hakusanoilla kaikkea mahdollista, mutta ei kaikkiin arvioihin voi täysin luottaa.
”Meillä asiakkaan kohtaava myyjä on tärkein lenkki. Myyjä antaa luotettavaa tietoa.”
K-maatalous aikoo panostaa verkkoon tiedonjakoväylänä. Meriläinen korostaa myyjien paikallistuntemuksen tuovan arvokasta tietoa viljelijöiden käyttöön.
”Kaupan on tarjottava ketjussa lisäarvoa. Jos kauppa ei tuota asiakkaalle hyötyä, ei sillä ole roolia ollenkaan.”
Venäjän asettamat vastapakotteet vaikuttavat Suomessa eniten maatalouteen ja yksittäisiin yrityksiin. Vaikutus siirtyy luonnollisesti myös maatalouskauppaan.
”Jos kriisi pitkittyy ja pakotteet ovat pitkään voimassa, voi osa tiloista nopeuttaa päätöstään maataloudesta luopumiseen”, Meriläinen pohtii.
Tilalukumäärän ennustetaan joka tapauksessa vähenevän. Vuonna 2020 arvioidaan 5 000 suurimman tilan omistavan kolmanneksen Suomen peltoalasta.
Meriläinen muistuttaa, että suurten tilojen lisäksi on suuri joukko pienempiä tiloja. ”K-maatalous haluaa palvella kaikenkokoisia tiloja.”
Ennusteiden mukaan Suomessa on vuonna 2020 alle 46 000 tilaa.
K-maatalous tiedotti hiljattain saaneensa Mepun kuivureiden edustuksen. Meriläinen kertoo, että Koneagriassa 8.–11. lokakuuta paljastetaan muitakin uusia edustuksia.
Meriläinen näkee K-maatalouden eduksi kamppailussa kone-edustuksista kotimaisen omistuksen ja koko maan kattavan myyntiverkoston.
TUURE KIVIRANTA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
