Maakaasu korvaa laivojen dieseliä
EU:n rikkidirektiivi pakottaa varustamot etsimään ratkaisuja laivojen rikkipäästöjen vähentämiseksi kymmenykseen nykyisestä. Etenkin maakaasun suosion uskotaan kasvavan. Sen vaihtoehtoina ovat vähärikkinen diesel ja rikkipesurit.Vuoden vaihteessa voimaan tuleva EU:n rikkidirektiivi vaatii, että laivapolttoaineiden rikkipitoisuus pitää pudottaa 0,1 prosenttiin. Nykyisin raja on 1 prosenttia.
Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Olof Widen uskoo maakaasun tulevaisuuteen. Suomalainen perheyhtiö Containerships ilmoitti torstaina, että se tekee 250–300 miljoonan euron suurinvestoinnin LNG:llä kulkeviin rahtilaivoihin. Itämeren matkustajaliikenteessä maakaasulla kulkee jo nyt Viking Grace.
Containerships-varustamon toimitusjohtaja Kari-Pekka Laaksonen korostaa, että nesteytetty maakaasu on kokonaan rikkivapaata.
Maakaasun vaihtoehtona olevaa vähärikkistä meridieseliä Laaksonen pitää kalliina muun muassa siksi, että vähärikkisen polttoaineen hinta on 40–50 prosenttia suurempi kuin nykyisten polttoaineiden.
Direktiivi koskee vain Itämerta, Pohjanmerta ja Englannin kanaalia. Muualla voi ajaa vapaasti suurilla rikkipitoisuuksilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


