Valio tilitti omistajilleenliki ennätysmäisesti
Valioryhmän osuuskunnille maksama tilityshinta jälkitili huomioiden nousi tilinpäätöksen ennakkotietojen mukaan 44,1 senttiin vuonna 2011, kun se vuotta aiemmin oli 40,9 senttiä litraa kohti.
Tuottajahinta on kaikkien aikojen toiseksi paras. Vuonna 2008 tilityshinta oli ilman jälkitiliä keskimäärin 44,7 senttiä litralta.
Omistajille tilitettiin viime vuonna yhteensä 836 miljoonaa euroa eli 49 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän.
Valion ennakoitu tulos verojen jälkeen oli 53 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 39 miljoonaa euroa.
Valio-konserni kasvatti myyntiään 6 prosenttia 1 929 miljoonaan euroon vuonna 2011. Liikevaihto kasvoi, vaikka Valion vastaanottaman tuottajamaidon määrä laski 1,5 prosenttia 1 870 miljoonaan litraan.
Valion maitokate eli liikevaihto vähennettynä yhtiön omilla kuluilla kasvoi 7 prosenttia 963 miljoonaan euroon.
Maitotuotto nousi kaikkien aikojen korkeimmaksi. Valio kehitti tuottoa omistajiensa tuottamalle maidolle ennätykselliset 45 senttiä litraa kohti, kun se vuotta aiemmin oli 41,1 senttiä litralta.
Maitotuotolla tarkoitetaan sitä, kuinka paljon liikevaihdosta jää jäljelle poistojen ja muiden kulujen jälkeen.
Valion toimitusjohtajan Pekka Laaksosen mukaan maitotuottoa kasvattivat etenkin yhtiön omat innovatiiviset merkkituotteet, joiden kehittämiseen on satsattu viime vuosina.
”Kuluttajilla pitää olla hyvä syy ostaa Valion tuote. Tuotteen on myös oltava odotusten mukainen ja maistuttava niin hyvältä, että sitä halutaan ostaa toistekin”, hän sanoo.
”Uutuustuotteemme Olo-ruuansulatusjugurtti, pehmeä maitorahka sekä Plus-maito ja -piimä ovat olleet menestystarinoita.”
Lisäksi Valio onnistui kehittämään viennin tuotevalikoimaa, ja kannattavuus erityisesti Venäjällä parani. Myös valuuttakurssit suosivat yhtiön tuloksentekoa.
Suomessa Valio kilpailee monikansallisten suuryritysten kanssa jokaisessa tuoteryhmässä. Tuontijuuston osuus kasvoi jo yli 40:een ja tuontijugurtin noin 30 prosenttiin viime vuonna.
Laaksosen mukaan mittava maidontuonti Ruotsista on leikannut Valion perusmaitomääriä kahden vuoden aikana lähes neljänneksen.
Esimerkiksi kovimman kilpailun Etelä-Suomessa Valion markkinaosuus perusmaidoissa on enää noin 35 prosenttia.
”Määrien laskun ja kovan kilpailun vuoksi Suomen perusmaitoyksikön liikevoitto laski 11 miljoonaan euroon.”
Valion liikevaihdosta Suomen perusmaitojen osuus on 8 prosenttia.
TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
