Kinkku käy kaupaksi perinteiseen tahtiin
Isokyröläiset sikatuottajat Veli-Jussi Hissa (vas.), Olli Punkari ja Päivi Hyppönen kertoivat kaupan asiakkaille, mistä kinkku tulee. Johannes Tervo Kuva: Viestilehtien arkistoTaloustilanne, punaisen lihan syöntisuositukset tai viime aikojen lihakohut eivät ole vaikuttaneet joulukinkun kysyntään, suurimmista kaupparyhmistä kerrotaan.
”Kinkut menevät kaupaksi perinteiseen malliin”, kertoo ryhmäpäällikkö Antti Oksa S-ryhmästä. ”Joulun pyhinä halutaan vaikeista tilanteista huolimatta nauttia perinteisistä jouluherkuista.”
Samoilla linjoilla on Keskon ostojohtaja Jyrki Karlsson. ”Joulu on ensisijaisesti ruuan ja rakkauden juhla, joten maailman eri ilmiöt eivät ole suurissa määrin ravistelleet perinteistä suomalaista jouluherkuttelua.”
S-ryhmän myymälöissä myydään tuoreita ja pakastettuja kinkkuja noin 2,6 miljoonaa kiloa. Lisäksi kypsiä kinkkuja myydään hieman alle 500 000 kiloa.
Karlsson toteaa, ettei pysty arvioimaan K-ryhmän kinkkujen kokonaismyyntiä, sillä Ruokakeskon keskusvarastosta tulevien valikoimien lisäksi K-kauppiaat tilaavat kinkkuja myös itsenäisesti omilta tavarantoimittajiltaan.
S-ryhmä myy tanskalaista tuontikinkkua noin 130 000 kiloa. Oksan mukaan tuontikinkun osuus on pienentynyt viime vuodesta.
Kaikki Ruokakeskon keskusvarastosta peräisin oleva kinkku on Karlssonin mukaan sataprosenttisesti suomalaista.
”Jotkut K-kauppiaat saattavat omia hankintakanaviaan pitkin hankkia kinkkuja myös ulkomailta, pääasiassa Tanskasta. Tanskasta tulevat määrät ovat arviomme mukaan melko pieniä, noin prosentin luokkaa.”
Molemmat miehet toteavat, että kotimaisuus on suurimmalle osalle kuluttajista tärkeä tekijä kinkkua valitessa.
”Suomalaiset porsaat ovat maailman terveimpiä”, Karlsson muistuttaa. ”Toisaalta halutaan tukea myös suomalaista työtä.”
Vaikka myytävät kinkkukilot ovat ennallaan, kinkkujen keskikoko on pienenemään päin.
”Moni viettää nykyään joulua useammassa eri paikassa. Ison perhekunnan yhteisen kinkun sijaan kullakin perheellä voi olla omat pienemmät kinkkunsa”, Oksa sanoo.
Luuttomia kinkkuja suositaan perinteisten ja potkallisten kinkkujen kysynnän laskiessa. Lisäksi yhä enemmän halutaan ostaa tuoreita kinkkuja pakastekinkkujen sijaan.
Perinteisten kinkkujen lisäksi on tarjolla luomukinkkuja, joiden hintaa S-ryhmä on laskenut osana niin sanottua halpuuttamiskampanjaa. ”Oletamme, että luomukinkkujen kysyntä kasvaa jonkin verran viime vuoteen verrattuna.”
Karlsson toteaa, että luomun kysyntä kasvoi vahvasti viime vuonna ja edelleen tänä vuonna. Luomun osuus kokonaismäärästä on kuitenkin vielä pieni, noin prosentin luokkaa.
Kesko otti joulusesongin alkaessa käyttöön Tuottajalle kiitos -korttikampanjan. Ostosten tekijä voi samalla lunastaa euron hintaisen kortin, ja Kesko tilittää korteista kertyvän summan kaksinkertaisena suomalaisille sikatiloille.
Karlsson kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet toimintatavan erittäin positiivisesti vastaan. Possukorttien myynti on käynyt joissakin kaupoissa erittäin hyvin ja toisissa hieman huonommin.
Korttien tuomaa menekin kasvua on vaikea arvioida, hän totesi perjantaina. ”Jouluun on vielä matkaa ja kinkkujen myyntikin jatkuu vielä aktiivisena.”
Maija Ala-Siurua
Satu Lehtonen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
