
Kaivatulle ohitustielle päästään jo loppuvuodesta ‒ Hämeenkyrönväylä sujuvoittaa vaarallisen ja vilkkaan Kolmostien liikennettä
Projektipäällikkö Akseli Nurmen takana avautuu uusi väylä, johon valmistuu noin 10 kilometrin pituinen keskikaiteellinen nelikaistainen valtatie. Kuva: Rami MarjamäkiMatka-aika Valtatie 3:lla Tampereelta kohti Seinäjokea nopeutunee vuoden loppuun mennessä noin kymmenellä minuutilla.
Hämeenkyrön keskustan kautta kulkenut tielinja siirtyy uuteen tielinjaukseen taajaman itäpuolelle. Yli 65 miljoonaa euroa maksanut investointi on kokonaan valmis vuonna 2023.
"Nyt tavoiteaikataulu liikennöinnin aloittamiselle on tämän vuoden loppuun mennessä, melkein vuoden etuajassa alkuperäisestä suunnitelmasta", projektipäällikkö Akseli Nurmi Väylävirastosta sanoo.
Uutinen otetaan ilolla vastaan yhdellä maan päärekkaväylistä, joka on Tampereen pohjoispuolella paitsi mutkainen ja hidas, myös vaarallinen.
"Urakan aluksi pidettiin kehitysvaiheessa, jossa vanha tiesuunnitelma päivitettiin ja mahdollisia riskejä selvitettiin muun muassa lisäpohjatutkimuksilla", Nurmi jatkaa
"Samalla hankkeen laatua ja viestintää kehitettiin urakoitsijan ja tilaajan kanssa yhteistyössä. Hankalat kohdat käytiin ratkaisuineen yhdessä läpi.”
Esimerkiksi ylimääräisille maa-aineksille löydettiin sijoituskohde Ylöjärven kaupungin ja Hämeenkyrön kunnan kanssa.
Maita voitiin sijoittaa logistisesti järkevällä tavalla Haverin vanhan kultakaivoksen rikastushiekka-alueen peittämiseen 12 kilometrin päähän.
Ylöjärvi osallistui ympäristöhankkeen kustannuksiin yli miljoonalla eurolla, minkä ansiosta vanha kaivosalue saatiin peittoon.
Seuraavaksi hankkeeseen yritetään saada vielä kilometri lisää Rokkakosken kohdalle, jotta turvallisuutta voidaan lisätä ja poistaa liittymiä.
"Nykyisellä suunnitelmalla tie kaventuisi välillä neljästä kahteen kaistaan ja uudestaan kolmekaistaiseksi, mistä tulee liikaa pomppimista tienkäyttäjälle."
Keskikaiteellinen tieosuus valaistaan koko matkaltaan.
Uusi kolmostie erkanee nykyisestä valtatiestä Hanhijärvenkohdalla Hämeenkyrön eteläpuolella, ja palaa takaisin Hämeenkyrön keskustan pohjoispuolella Tippavaarassa. Kuva: Rami MarjamäkiTiehankkeen ikävin yllätys koettiin viime elokuun 25. päivänä.
Sateet nostivat vedet tulvakorkeuksiin laajalta 20 neliökilometrin valuma-alueella vieden mukanaan maa-ainesta ja parimetrisen rumpusillankin.
Työmaan kautta vettä valui myös suojellun raakku-simpukan elinalueelle.
"Elyn ja kunnan ympäristöpuolen kanssa asia otettiin hoitoon. Ongelma johtui osittain silttisestä maaperästä, ja tilanteeseen oli vaikea varautua."
"Nyt linjalle on tehty useita patorakenteita, ettei silttinen vesi pääse enää vesistöihin. Lisäksi tulvarummut estävät veden nousemisen valtatielle."
Hämeenkyrönväylän hanke työllistää keskimäärin 110 henkilöä.
Lue lisää:
Puunkuljetus rataa pitkin pohjoisesta etelään voi kasvaa merkittävästi ‒ väylähankkeet nyt vähissä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




