S-ryhmä lisäsi ruokakauppaa
S-ryhmä nousi yli 5,5 miljardin euron vähittäismyyntiin alkuvuonna. Parhaiten sujui elintarvikkeiden kauppa.
ruokakauppa yli kaksi kertaa niin usein kuin K-kaupat, kertoo kesäkuussa tehty MT-mittaus. Kuva: Jaana KankaanpääVähittäismyyntiä S-ryhmä lisäsi puolitoista prosenttia. Kasvu oli viime vuosia vaisumpaa. Elintarvikkeiden myynti lisääntyi 4,5 prosenttia.
S-ryhmä ylsi tammi-kesäkuun myynnissään kuitenkin parempaan kuin kilpailijansa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vähittäiskauppa väheni puoli prosenttia.
Taloustaantuma verottaa myyntiä itsepalvelumyymälöissä ja palvelutiskeiltä. Pääjohtaja Kuisma Niemelä sanoo huonojen aikojen verottaa kaikkea liiketoimintaa.
Vähiten taantuma vaikuttaa elintarvikkeiden kauppaan. S-ryhmän myynti siinä kasvoi 4,5 prosenttia. Niemelä luonnehtii kasvua hyväksi.
Elintarvikkeita S-ryhmä myi 3,4 miljardin euron edestä. Käyttötavaroita kuten vaatteita ja kalustamista kaupattiin 650 miljoonalla. Tämä myynti supistui 1,7 prosenttia.
S-ryhmä kertoo yli 37 000 uudesta jäsenestä alkuvuodelta. Yhteensä heitä oli melkein 2 065 000 kesäkuun lopussa. Bonuksia maksettiin 185 miljoonaa euroa.
Investointeja S-ryhmä teki yli 342 miljoonalla eurolla. Tämä on hiukan vertailukautta enemmän. Ryhmän kauppapaikat vähenivät alle 1 650:een.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
