Isot ja vanhat dieselit yleistyvät, jos hallitus ei herää
”Hallituksen pitäisi ymmärtää päätöstensä seuraukset ja tehdä järkeviä päätöksiä, jotta puhtaammin kulkevat autot yleistyisivät niin yksityis- kuin ammattikäytössä”, sanoo taksiyrittäjä Martti Kuitunen.
Hän vaihtoi taksinsa biokaasuautoon viime keväänä, sillä samaan aikaan Joutsan Ekokaasu perusti biokaasun tankkausaseman paikkakunnalle.
”On hienoa, että tuontipolttoainetta saadaan korvattua kotimaisella. Mutta aika vihertävä pitää olla, että biokaasua alkaa käyttää näillä veroilla ja maksuilla. Ajoa pitää olla paljon.”
Kuitunen manaa käyttövoimaveroa, jota kotimaista jätemetaania käyttävältä biokaasuautolta peritään puolet dieselin määrästä, mutta bensiiniautolta ei lainkaan.
Kotimainen biokaasu on myös kalliimpaa kuin tuontimaakaasu.
Lisäksi auton hankintahinta on kalliimpi tai jälkikäteen tehtävä muutostyö maksaa tuhansia euroja.
”Eroa ei kurota alle 60 000 kilometrin vuosiajolla”, Kuitunen sanoo.
”Jos autoilijoita ei tueta biokaasun käytöstä ja hallitus toteuttaa vielä suunnitelmansa poistaa taksien autoveroedun, Suomen teillä rutkuttaa pian halpoja tuontiautoja, nykyistä vanhempia henkilötakseja tai 8-paikkaisilla minibusseilla ajetaan enemmän myös muutaman hengen kyytejä”.
Taksien veroetu poistuisi nimittäin vain henkilöautoilta. Isommissa autoissa taas palaa diesel, joten bensiinin ja biokaasun yhdistelmäkäyttö kutistuisi saman tien.
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
