Turvavyö pelastaisi myös traktorissa
Traktori kaatui ympäri kauhan irrottua noin 30 kilometrin tuntinopeudessa. Perävaunu on kulkusuunnassa. Turma sattuihuhtikuussa Pirkanmaalla. Poliisi Kuva: Viestilehtien arkistoTänä vuonna on tapahtunut kolme kuolemaan johtanutta traktorin kaatumisonnettomuutta.
Onnettomuuksista kahdessa etukuormaimessa ollut kauha on tippunut kesken ajon ja traktori on pyörähtänyt kauhan yli ympäri. Uhri on pudonnut traktorin hytistä ja jäänyt traktorin alle.
Kolmannessa onnettomuudessa hytitön traktori kaatui kyljelleen auton osuttua sen perään kiinnitettyyn työkoneeseen.
Huhtikuussa Pirkanmaalla tapahtuneessa kauhan putoamisen aiheuttamassa onnettomuudessa kuoli traktoria kuljettanut mies. Heinäkuussa Pohjois-Savossa kuoli samankaltaisessa turmassa traktorin kyydissä ollut lapsi.
Pirkanmaan tapauksessa onnettomuuden tutkinnassa havaittiin, että kauha ei ollut ollut lukkiutuneena etukuormaajaan. Ajonopeus onnettomuudessa oli 30 kilometriä tunnissa.
Tutkijalautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Ari Toivanen sanoo, että traktoreihin tulisi asentaa varoitusvalojärjestelmä, joka varoittaisi, jos kauha ei ole lukittu.
”Pidemmälle viety järjestelmä olisi, että traktori ei lähtisi liikkeelle ennen kuin lukitus on kiinni.”
Toivanen ja tutkijalautakunnan poliisijäsen Mikko Satonen katsovat, että turvavyöt ja niiden käyttövelvollisuus olisi saatava pakollisiksi myös traktoreihin. Kuljettajan lisäksi myös kyydissä olevan olisi käytettävä istuimessaan turvavyötä.
”Tapahtuneissa onnettomuuksissa turvavyö olisi pelastanut. Traktoreiden hyttien rungot kestävät kaatumisen. Kolmipisteturvavyöllä kuljettaja pysyisi kiinni istuimessa, missä hän olisi turvassa, eikä putoaisi ulos hytistä”, Satonen sanoo.
Toivanen ja Satonen katsovat, että myös vanhoihin traktoreihin olisi asennettava turvavyöt.
Ongelmallinen tapaus ovat vanhat hytittömät ja turvakaarettomat traktorit. Turvakaaren ja turvavyön asentaminen niihin lisäisi kuljettajan turvallisuutta.
Myös Valtran myyntijohtaja Pertti Laaksonen näkee turvavyöt tarpeellisiksi.
”Traktorit kulkevat viittäkymppiä. Jos esimerkiksi lumia auratessa pamauttaa vauhdilla kaivonkanteen, on turvavyö tarpeen.”
Valtralla on saatavana traktoreihin lisävarusteena turvavöitä. Pääasiassa asennetut turvavyöt ovat olleet lannevöitä, mutta myös kolmipistevöitä on asennettu.
Laaksosen mukaan hydraulisella lukituksella toimiviin etukuormainten kauhoihin olisi mahdollista kehittää onnettomuustutkijoiden ehdottama varoitusvalojärjestelmä.
Lukitustapit voivat kuitenkin mennä kiinni, vaikka kauhan korvakkeet eivät olisi kiinnitysreiässä, jolloin varoitusjärjestelmä ei varoittaisi, Laaksonen pohtii järjestelmää.
Onnettomuustutkijat muistuttavat, että syksyn peltotyökiireiden keskelläkin on muistettava työturvallisuus.
Etukuormaajaan ja etunostolaitteeseen kiinnitettävien laitteiden lisäksi on varmistettava myös takanostolaitteeseen kiinnitettyjen koneiden lukitukset ennen ajoon lähtöä.
Traktorin hytissä ei saa pitää työkaluja tai työkalupakkeja irrallaan, koska kaikki irralliset tavarat pahimmassa tapauksessa menevät jarru- tai kytkinpolkimen alle ja estävät ajoneuvon hallinnan.
Traktorin kaatuessa irrallaan olevat tavarat tippuvat kuljettajan päälle.
Yleisimmät onnettomuudet, joissa traktori on mukana, ovat törmäykset risteyksissä. Autoilijat eivät aina osaa odottaa traktorin kääntyvän peltoliittymään tai traktorin keula tulee pusikoituneesta liittymästä tielle.
Toimivilla ja puhtailla vilkuilla, valoilla sekä hitaan ajoneuvon kolmiolla risteysonnettomuuksia voi välttää.
TUURE KIVIRANTA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
