Kauppa haluaa tuoda esiin hyviä tekojaan
Kaupan liitto kokoaa tietoa kaupan vastuuteoista sähköiselle alustalle. Avoimuutta toivovat niin kauppa kuin asiakkaatkin.Kaupan liitto kokoaa yhteen tietoa kaupan vastuullisuudesta. Liitto lanseerasi tänään Helsingissä Kauppa 2014 -tapahtumassa yritysvastuun työkalun.
Kaupan alan vastuukartta -työkalun ajatuksena on koota sähköiselle alustalle yhteen alan yritysvastuutieto, -ohjeistus ja alan parhaat käytännöt.
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala kertoo, että liiton jäsenet voivat lukea sieltä tietoja muiden vastuuteoista.
”Tarjoamme jäsenillemme yritysvastuun oppimisympäristön, ja kannustamme yrityksiä kertomaan vastuuteoista. Kauppa tekee paljon hyviä asioita, mutta tekoja ei tunneta riittävästi”, Pekkala sanoo.
”Asiakkaat haluavat avoimuutta. Tiedon avoimuutta haluaa tarjota myös kauppa itse”, kertoo asiantuntija Marja Ola Kaupan liitosta.
Isot ketjut mukana
Kaupan liiton jäsenet voivat luoda vastuukarttaan oman tilin, johon syöttävät vastuullisuustietojaan. Se voi helpottaa asioiden johtamista ja niistä raportoimista.
Tiedot voi pitää vain oman yrityksen käytössä tai antaa muiden liiton 2 300 jäsenyrityksen nähtäväksi sekä liiton edunvalvonnassa hyödynnettäväksi.
”Mistä raaka-aineet tulevat, missä tuote on tuotettu ja miten viljelty”, kertoo Ola esimerkkejä kiinnostavasta tiedosta, joka alustalle voidaan siirtää.
Kartan osa-alueet ovat strategia, henkilöstö, asiakkaat, kumppanit, yhteisöt ja ympäristö. Yhteiskuntavastuuta avataan kansainvälisen raportointiohjeisto Global Reporting Initiativen mukaan.
Vastuukartta on suomalaisen Verso Globen rakentama sähköinen alusta. Pilottiyrityksinä mukaan ovat lähteneet Algol Chemicals, Kesko, Nanso, S-ryhmä, Suomen Lähikauppa, Tuko Logistics ja Vallila Interior.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

