Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Mavi esittänyt useita keinoja byrokratian vähentämiseksi

    SEINÄJOKI (MT)

    Maaseutuvirasto (Mavi) on viime aikoina tehnyt runsaasti esityksiä siitä, miten byrokratiaa voitaisiin maataloushallinnosta karsia. Uuden tukikauden kynnyksellä virasto on muun muassa tehnyt runsaasti selvityksiä, millaisen hallinnollisen työmäärän tukivalmistelijoiden hahmottelemat ehdot aiheuttaisivat.

    Se on osa viraston tehtävää, toteaa Mavin viestintäpäällikkö Jari Eloranta.

    Aina viraston esityksiä ei ole kuitenkaan mahdollista toteuttaa.

    ”Esimerkiksi poliittiset näkemykset vaikuttavat paljon siihen, millainen tukijärjestelmästä muodostuu.”

    Mavi esitteli toimenpiteitä MT:lle keskiviikkona viljelijöiden ja hallinnon byrokratiakeskustelutilaisuuden aattona.

    Tukihallinnon jo toteuttamista byrokratianvähennyskeinoista merkittävin on siirtyminen yhä vahvemmin sähköiseen tukihakuun sekä tukien hallinnointiin olennaisesti liittyvän arkistoinnin sähköistäminen.

    ”Sähköinen tukihaku on viljelijöille helpompi ja nopeampi kuin tukien hakeminen paperilomakkeella”, toteaa viljelijätukien it-yksikön johtaja Anneli Kupari.

    Erityisen suuri etu sähköisessä haussa ovat Kuparin mukaan Vipu-palvelun tarjoamat tarkisteet: tukihakusovellus pystyy tarkistamaan monien viljelijän syöttämien tietojen oikeellisuuden jo ennen tukihakemuksen jättämistä.

    ”Tällaista tarkistetta ei ikinä ole mahdollista liittää osaksi paperihakemusta.”

    Paperilla jätettyjen hakemusten tarkistaminen jää käytännössä kokonaan kuntien työntekijöiden harteille.

    ”Siitä säästyvä aika voidaan suunnata yhä enemmän viljelijöiden neuvontaan.”

    Sähköisestä arkistosta Mavissa ollaan Kuparin mukaan ”erityisen ylpeitä”. Paperisten asiakirjojen arkistointi on kuormittanut hallintoa valtavasti. Sähköisen arkiston ansiosta paperia ei enää tarvitse siirtää paikasta toiseen vaan tiedot ovat välittömästi kaikkien viranomaisten ja viljelijän itsensäkin käytettävissä.

    Osa hallinnollisen työn vähentämistä on myös siirtyminen sähköisiin postituksiin. Tukipäätökset toimitetaan nykyisin sähköisesti tiedostona joko viljelijän Netposti-laatikkoon tai Itellan tulostettavaksi ja postitettavaksi.

    Mavi on pyrkinyt tuomaan uuden ohjelmakauden valmistelijoiden tietoon, paljonko esitetyt toimenpiteet ja ehdot lisäävät hallinnollista työmäärää.

    Eloranta korostaa, että tukijärjestelmän hallinnointi on sitä kalliimpaa, mitä enemmän se sisältää pieniä tukia ja monimutkaisia, pikkutarkkoja ehtoja.

    Eläin- ja erikoistukiyksikön johtaja Vesa Perätalo luettelee Mavin esittämiksi keinoiksi muun muassa tukien ehtoina olevien eläinyksikkökertoimien, eläintiheysvaatimusten ja laskenta-aikojen yhtenäistämistä.

    ”Tähän asti ne ovat olleet valtava viidakko. Nyt systeemiä yksinkertaistetaan. Viljelijä hyötyy, kun tahattomat virheet hakemuksissa ja tukiehtojen noudattamisessa vähenevät. Hallinnon on puolestaan tehtävä nykyistä vähemmän tietojärjestelmien laskenta-ajoja.”

    Neuvotteluissa on ollut esillä myös oma tukensa kolmen kuukauden ikäisille karitsoille ja kileille.

    ”Silloin järjestelmä olisi pirstaloitunut niin, että rahasumma kullekin tukimuodolle olisi jäänyt jo todella pieneksi”, Perätalo sanoo.

    Jos EU:n maitokiintiöjärjestelmä olisi korvattu kansallisella kiintiöjärjestelmällä, hallinnon olisi pitänyt uusia tietojärjestelmänsä. Yksistään kansallisen systeemin pyörittämiseen olisi vaadittu rahaa vajaan miljoonan euron verran.

    ”Selvää on myös, että elykeskusten muutenkin väheneviä resursseja olisi pitänyt sitoa järjestelmän pyörittämiseen.”

    Tukivalmisteluissa pohdittiin myös sitä, otetaanko uudella kaudella perustukeen uudet tukioikeudet vai siirtyvätkö olemassa olevat tilatuen tukioikeudet uuteen järjestelmään.

    ”Jos olisi lähdetty puhtaalta pöydältä ja perustettu uudet tukioikeudet, se olisi tullut hallinnollisesti halvemmaksi kuin nyt valittu vaihtoehto, vanhojen tukioikeuksien säilyttäminen”, kertoo ylitarkastaja Lea Anttalainen pinta-alatukiyksiköstä.

    Oma lukunsa on ympäristökorvausjärjestelmä. Etukäteen sen luvattiin olevan aiempaa yksinkertaisempi, mutta nyt siitä on tulossa monimutkainen – ja kallis hallinnoitava. Kaikki tuet täytyy EU:n vaatimuksesta myös valvoa.

    JUHANI REKU

    Avaa artikkelin PDF