
Tuntuuko, että kiveniskemiä tulee auton tuulilasiin aikaisempaa useammin? Näistä syistä se voi johtua
Lasivahingot maksavat ruotsalaisille autoilijoille ja vakuutusyhtiöille noin 1,5 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 136 miljoonaa euroa vuodessa.Liikenteessä olevista kiveniskemistä on tullut merkittävä ongelma ruotsalaisille autoilijoille. On arvioitu, että vahingot maksavat autoilijoille ja vakuutusyhtiöille noin 1,5 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa. Tutkimus osoittaa mahdollisia syitä sille, miksi Ruotsissa autoilijat kärsivät kiveniskemistä aikaisempaa enemmän.
"On useita syitä, miksi kiveniskemien määrä on viime aikoina lisääntynyt", sanoo Jacob Sidenvall Ruotsin Autoliitosta.
Sidenvallin mukaan yksi syy ovat nykyautojen ajoneuvotekniset ominaisuudet. Esimerkiksi lähes kaikki valmistajat ovat luopuneet lokasuojaista pyörien takana. Lisäksi tuulilaseista on tullut ohuempia. Nykyaikaiset renkaat myös keräävät kiviä renkaiden uriin aiempaa helpommin. Kun tällainen kivi lopulta irtoaa renkaasta se sinkoutuu takana ajavan autoilijan lasiin ammuksen lailla.
Terävät, väärän soralaatua olevat ja väärän kokoiset kivet lisäävät riskiä sille, että kivet juuttuvat renkaiden uriin.
Väärän soralaadun ja -koon omaavat terävät kivet lisäävät riskiä, että kivet juuttuvat renkaiden uriin ja tuulilasi vaurioituu kiven osuessa siihen. Ruotsin liikenneviraston odotetaan tulevina vuosina tiukentavan vaatimuksiaan tieurakoitsijoille. Kuntien tulisi tehdä samoin.
Ruotsi erottuu Pohjoismaista, sillä siellä on raportoitu noin kaksi kertaa enemmän kiveniskemiä kuin Norjassa ja yli kaksi kertaa enemmän kuin Suomessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






