Ensimmäiset suomalaiset yritykset saivat kestävästä matkailusta kertovan merkin – tarkoituksena muun muassa auttaa matkailijoita matkustuspäätöksissään - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Kotimaa

Ensimmäiset suomalaiset yritykset saivat kestävästä matkailusta kertovan merkin – tarkoituksena muun muassa auttaa matkailijoita matkustuspäätöksissään

Merkin saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.
Business Finland
Tältä aluksi parillekymmenelle yritykselle myönnetty merkki näyttää.

Ensimmäisille matkailualan yrityksille on myönnetty kestävästä matkailusta kertovat Sustainable Travel Finland -merkit. Ensimmäisessä vaiheessa merkin sai käyttöönsä parikymmentä yritystä.

Ensimmäisten Sustainable Travel Finland -pioneerien joukkoon kuuluu muun muassa posiolainen Holiday Village Himmerki.

"Olemme omassa toiminnassamme soveltaneet kestävän matkailun periaatteita koko yrityksemme toiminnan ajan. Posion matkailuyhdistyksen käynnistämän hankkeen aikana olemme kuitenkin saaneet paljon uusia ideoita ja systematisoineet toimintaamme kestävän matkailun edistämiseksi osaltamme", Reijo Lantto Holiday Village Himmerkistä kommentoi tiedotteessa.

Merkin saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.

Sustainable Travel Finland -merkin ja sitä tukevan kehittämisohjelman tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana, helpottaa matkailijoiden valintoja matkustuspäätöksiä tehtäessä sekä käynnistää ja lisätä kestävän kehityksen mukaista yhteistyötä kunnan sekä muiden julkisten toimijoiden, matkailun alueorganisaatioiden ja yritysten välillä.

Ensimmäiset merkin saaneet yritykset ovat olleet mukana ohjelman pilottivaiheessa viime keväästä lähtien. Ensimmäisten merkkien myöntämisen kanssa samaan aikaan ohjelma avataan virallisesti kaikille matkailuyrityksille ja -alueille.

"Ohjelman yleistä aloitusta on odottanut valtavan suuri määrä matkailualueita ja -yrityksiä, sillä vastuullinen toiminta ymmärretään pitkällä aikavälillä ainoaksi mahdolliseksi tavaksi tuottaa matkailupalveluita. Ohjelma tarjoaa yrityksille ja matkakohteille konkreettisen kestävän matkailun työkalupakin, jolla kestävien toimenpiteiden ja valintojen omaksuminen arkeen helpottuu", Visit Finlandin kestävän matkailun projektipäällikkö Liisa Kokkarinen kertoo tiedotteessa.

Maksuttomaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaan voi lähteä mikä tahansa matkailuyritys tai -alue, eikä kestävän kehityksen mukaisia toimenpiteitä tarvitse vielä olla tehtynä hakuvaiheessa.

Lue lisää:

Uutissuomalainen: Yli puolet aikoo lomamatkustella vähintään tavalliseen tapaan muihin maakuntiin

MTK esittää jokaiselle koululaiselle 200 euron avustusta kotimaan matkailuun syyslomalla

MTK: Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja pitäisi suunnata väliaikaisesti kotimaan matkailuun

Lue lisää

Kotimaanmatkailun buumi täytti ranta- ja luontokohteet äärimmilleen – "Tällä erää menekkiä olisi päivittäin useammallekin luksussviitille"

Pakettimatkat avautuvaan Etelä-Eurooppaan käyvät hyvin kaupaksi – "Suomalaisilla tuntuu selkeästi olevan patoutunutta matkustustarvetta"

Ja keskellä virtaa joki

Koti voi olla kotiosoite tai jotain ihan muuta – kokemus kodista vaikuttaa siihen, milloin ihminen on mielestään matkalla