Kysely: Joulukuusi jäi kakkoseksi, kun suomalaiset valitsivat tärkeimmän joulukoristeensa
Yleisin hetki laittaa joulukoristeet esille on joulukuun alku. Suuri osa poistaa koristeet loppiasena.
Joulukoristeiden hankintavälissä on lievää hajontaa. Suurin osa vastanneista ilmoittaa vaihtavansa joulukoristeet muutaman vuoden välein. Kuva: Sanne KatainenPrisman asiakasomistajilleen teettämässä kyselytutkimuksessa yli 4 500 vastaajaa kertoi suosikkijoulukoristeensa.
Suomalaisten tärkeimmäksi joulukoristeeksi nousi kynttilä, jonka puolesta äänesti 71 prosenttia vastaajista. Kynttilä kiilasi juuri ja juuri, joulukuusen, edelle, sillä kuusen valitsi 70 prosenttia vastaajista. Tutkimuksessa sai valita monta vaihtoehtoa.
Nämä kaksi koristetta olivat suomalaisten mielestä ylitse muiden, sillä kolmanneksi sijoittunut erilaiset jouluvalot sai 60 prosentin osuuden.
“Perinteinen punainen kynttilä kaikissa muodoissa on selkeästi suomalaisten suosikki joulusta toiseen. Joulun tunnelmaa luodaan tänä päivänä myös ulkotulilla. Joulukuussa myydäänkin noin 50 prosenttia koko vuoden ulkotulien ja ulkokynttilöiden myynnistä”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen kertoo tiedotteessa.
Hienoisena yllätyksenä voidaan pitää sitä, että neljänneksi tärkein joulukoriste on suomalaisten mielestä joulusukka (52 prosenttia), joka on perinteisesti mielletty enemmän amerikkalaiseen jouluperinteeseen.
Perinteisten joulupallojen suosiota ja myyntitilaston kärkipaikkaa haastaa tänä vuonna hiutaleen muotoiset joulukoristeet.
Prisman kyselytutkimus kallistaa vaa’an lievästi aidon kuusen kannalle, sillä sen valitsee hiukan alle puolet eli 45 prosenttia vastaajista. Muovikuusen suosio on melko lähellä oikean suosiota, sillä sellaisella kotiaan somistaa tänä jouluna 35 prosenttia vastaajista.
“Muovikuusissa on Prismassa nähtävissä selkeää kiinnostuksen nousua ja niitä on myyty 11 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kasvu tulee erityisesti pienistä pöytäkuusista, joita on myyty peräti 73 prosenttia edellisvuotta enemmän”, Viitanen sanoo.
Kyselytutkimuksen mukaan yleisin hetki laittaa joulukoristeet esille on joulukuun alku (34 prosenttia). Hiukan harvempi (29 prosenttia) odottaa koristelua muutamaan viikkoon ennen joulua. Todellisia jouluhulluja kyselytutkimuksen mukaan edustaa yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa.
Ylivoimaisesti suurin osa vastaajista poistaa koristeet loppiaisena (51 prosenttia) tai tammikuun aikana (24 prosenttia). Oletettavasti sama yksi prosentti, joka laittaa joulukoristeet jo lokakuussa, ilmoittaa poistavansa koristeet vasta kevään edettyä pitkälle.
Joulukoristeiden hankintavälissä on lievää hajontaa. Suurin osa vastanneista (34 prosenttia) ilmoittaa vaihtavansa joulukoristeet muutaman vuoden välein ja 27 prosenttia ilmoittaa vaihtovälin olevan tätäkin harvemmin. Lähes joka neljäs menee joka joulu samoilla koristeilla.
“Perinteisten joulupallojen suosiota ja myyntitilaston kärkipaikkaa haastaa tänä vuonna hiutaleen muotoiset joulukoristeet. Näiden myynti on kasvanut liki 40 prosenttia edellisestä vuodesta. Tällä hetkellä myydyimmissä tuotteissa näkyvät väreissä vaaleat, beiget ja tummemmatkin sävyt. Tietenkin myös jouluinen kimallus on vahvasti yhä esillä”, Viitanen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








