Aarre: Talvien lauhtuminen Etelä-Suomessa ajaa yrittäjän uudenlaisiin konehankintoihin – ”Ajotapa ratkaisee kuitenkin enemmän kuin koneen koko tai paino”, yrittäjä sanoo
Onnistunut harvennushakkuu vaatii taitavan kuljettajan. Kun harvennushakkuu tehdään jäätyneen maan aikana, juuristovaurioiden riski pienenee.
Kuljettaja Tommi Helin tekee harvennukset ja päätehakkuut kahdeksanpyöräisellä Ponsse Ergo -harvesterilla. Kuva: Markku PulkkinenMetsäkoneurakointi Panu Valdén Ky:n monitoimikone puikkelehtii ensiharvennettavassa koivikossa Pornaisissa. Lunta on puolisen metriä, mutta se ei haittaa koneen etenemistä eikä kuljettajan työskentelyä. Samalla uudenkarhealla Ponsse Ergo -harvesterilla on tehty jo reilun hehtaarin päätehakkuu viereisellä kuviolla.
Kuormatraktori ajaa koivua ja kuusta tien varteen. Koneiden jälki on siistiä niin koivikossa kuin päätehakkuukuviollakin, sillä kuvioiden välissä oleva kosteampi maastonkohta on reilusti jäässä.
Harvesterin kuljettaja Tommi Helin on konkari metsäkoneen ohjaimissa.
”Olen ajanut metsäkoneita kymmenkunta vuotta. Tämä on melko normaali työmaa. Kaikki on sujunut hyvin, ja tällaisella säällä homma etenee”, mäntsäläläinen Helin summasi viime vuoden maaliskuussa toteutettua hakkuuta.
Metsäkoneyrityksen omistaja Panu Valdén ajaa kuvauspäivänä itse puita laanille. Hän kertoo talven menneen hakkuiden osalta pääosin hyvin.
”Savipohjaisten metsien hakkuut ovat sujuneet hyvin, ja pellot ovat kantaneet puiden kuljetuksen. Lumi tuli vuodenvaihteessa kuitenkin sulaan maahan, ja siksi esimerkiksi suot eivät ehtineet koko talven aikana jäätyä kunnolla.”
Talvien lauhtuminen Etelä-Suomessa ajaa yrittäjän uudenlaisiin konehankintoihin.
”Tämä uusi harvesteri on kahdeksanpyöräinen, kun vaihtoon mennyt oli kuusipyöräinen. Pyrimme kaikin keinoin vähentämään metsäpohjan tallautumista ja varmistamaan hakkuut myös hieman huonompina talvina”, Panu Valdén kertoo.
”Normaalikokoisilla teloilla varustetulla harvesterilla pystyy hakkaamaan puut hyvänä talvena myös suometsistä. Ajokoneissa on enemmän painoa, ja niissä käytämmekin usein normaalia leveämpiä, paremmin kantavia teloja. Ajotapa ratkaisee kuitenkin enemmän kuin koneen koko tai paino, ja meillä on hyvät kuljettajat.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

